Peugeot is niet langer louter een constructeur van auto’s, maar wil ook mobiliteitspakketten verhuren. De Fransen denken dat ze daarmee het middel hebben gevonden om de elektrische auto te lanceren.

Dertig procent van de bevraagden ziet zich eventueel opteren voor wat in de Peugeotenquête ‘een totaalpakket mobiliteit’ wordt genoemd. De premisse is dat je binnen dat pakket vrij kunt kiezen tussen meerdere transportmiddelen, naargelang de noden van het moment. Het is geen toeval dat Peugeot die vraag in het opinieonderzoek stopte. Het bedrijf experimenteert met een dienst die Mu werd gedoopt. Peugeot verkoopt daarin geen auto’s, maar mobiliteitspunten. Met Mu is het mogelijk op maandag een fiets te huren, op dinsdag een deftige berline voor een zakenlunch, de rest van de week een cabrio om van het mooie weer te genieten en in het weekend een monovolume waarmee het gezin naar een pretpark kan trekken. Mu wordt getest bij twee Peugeotdealers in Brussel en één in Antwerpen en is, aldus Peugeot, een inslaand succes. ‘Ook al is er tot nu toe geen enkele reclame voor gemaakt’, zegt Emmanuel Scheenaerts, marketingdirecteur voor Peugeot in de Benelux. De autoconstructeur ziet een grote toekomst voor Mu. ‘Flexibiliteit dringt door in alle aspecten van ons leven, waarom dan niet in onze wagen? Mensen willen niet meer elke dag met dezelfde auto rijden en gaan dat in de toekomst zeker minder willen. We stellen ook vast dat jongeren er almaar minder de nood van inzien zelf eige-naar van een wagen te zijn. Vervoersnoden zul je echter hoe dan ook nog steeds hebben.’

Vanaf oktober wil Peugeot Mu uitbreiden naar de rest van het land, te beginnen in de steden. De constructeur ziet in Mu bovendien een breekijzer voor de lancering van de elektrische wagen. Een groot bezwaar dat de consument momenteel tegen die voertuigen heeft, is dat hun autonomie beperkt is. Voor zowat alle dagelijkse verplaatsingen volstaat de circa 120 kilometer die elektrische wagens bieden, maar niet voor de jaarlijkse vakantie. Peugeot overweegt zijn elektrische wagens te verkopen met een pakket Mupunten, zodat je enkele weken per jaar kunt inruilen voor een monovolume met een traditionele verbrandingsmotor. De constructeur verwacht zo veel klanten over de streep te kunnen trekken.

Is Mu combineerbaar met het mobiliteitsbudget dat Mobiel 21 voorstelt ( zie pagina 48)? ‘Waarom niet?’ zegt Scheenaerts. ‘Wij hebben niet gewacht tot de overheid een platform ontwikkelt en zijn zelf aan de slag gegaan. Maar als er een overkoepelend mobiliteitspakket wordt ineengeknutseld waarin bijvoorbeeld ook vervoersbewijzen voor De Lijn en de NMBS zitten, zijn wij alvast klaar om daarin mee te stappen.’

DOOR JEF VAN BAELEn

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content