Levende sculpturen

Weerspiegeling van Ria Pacquée © Foto: Ans Brys

Het Middelheimmuseum zet deze zomer in op twee meesteressen van de efemere beelden. De ene is de Cubaanse Ana Mendieta (1948-1985), die in haar performances weleens haar lijf insmeerde met bloed en veren, of in een Azteeks graf ging liggen, bedolven onder witte bloemen. Met zulke earth-body sculptures ging ze in op thema’s als ecologie en gender. Bij de Belgische Ria Pacquée (1954) draait alles rond identiteit. Sinds de jaren zeventig gooit zij haar lichaam in de strijd om vastgeroeste opvattingen daaromtrent op hun kop te zetten. Met nieuwe sculpturale en interactieve installaties biedt Pacquée een zomer lang het tegengif tegen de polarisatie in de geglobaliseerde wereld.

Ana Mendieta 'Blood and Feathers (2)', 1974.
Ana Mendieta ‘Blood and Feathers (2)’, 1974.© The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC. Courtesy Galerie Lelong & Co.

Ria Pacquée They are looking at us, we are looking at them. Ana Mendieta Earthbound. Tot 22/09, Middelheimmuseum, Antwerpen. Info: middelheimmuseum.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content