‘Levende geschiedenis’

Jo De Poorter
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Wat maakt dit werk zo bijzonder voor u?

Jo De Poorter: Kort door de bocht is het een portret van Elizabeth II, maar het is eigenlijk een lichtinstallatie uit 2004, te vinden in de National Portrait Gallery. Ik hou van portretten, of ze nu geschilderd of geschreven zijn – vandaar mijn afwijking om van haar een biografie te willen schrijven. Dit beklijft, omdat het zo veel meer is dan een weergave van de werkelijkheid. Je ziet kracht en kwetsbaarheid, geschiedenis en eeuwige jeugd, schoonheid en rimpels.

Wat trekt u zo aan in Engeland, en in koningshuizen?

De Poorter: Ik heb Engels gestudeerd en ben nogal historisch georiënteerd. Maar wat mij vooral fascineert, is het moment waarop geschiedenis en actualiteit elkaar ontmoeten. De pijn en de ellende die ons bespaard kunnen blijven als we even vakkundig achterom zouden kijken: dat houdt me erg bezig. En Elizabeth II ís levende geschiedenis. De balans tussen traditie en vernieuwing, zoals die vrouw ze gehanteerd heeft, daar kan de rest van de wereld wel iets van opsteken.

Jo De Poorter, De laatste koningin, Pelckmans, 520 blz., 27,50 euro.

Installatie

Chris Levine – The Lightness of Being

'Levende geschiedenis'
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content