Leçons de ténèbres Carolus Borromeuskerk Antwerpen

© Frederic Paulussen
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Rond de Leçons de Ténèbres van François Couperin is lang een romantisch beeld opgehangen. Omdat ze geschreven zijn voor een nonnenklooster dacht men aan twee nonnetjes die godvruchtig de klaagzangen van Jeremia debiteerden bij het schrale licht van een na een uitdovende kaarsen. Dat van die kaarsen klopt, maar in de achttiende eeuw was de abdij van Longchamp bij Parijs eerder een plaats waar ongewenste aristocratendochters werden opgesloten dan een oord van devotie. En een geliefd uitstapje: ‘Onder het oude voorwendsel naar de mis in Longchamp te gaan verlaat iedereen de stad; het gaat erom wie het prachtigste rijtuig, de pittigste paarden, de mooiste livrei kan tonen.’ Met een beetje geluk kwam je er ook de koning tegen. En toch blijven Couperins klaagzangen van het mooiste wat er aan passiemuziek is geschreven. In Antwerpen zijn Astrid Stockman en Elke Janssens de aristocratendochters van dienst.

OP 15.04

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content