Händels ?Serse” in de Vlaamse Opera.

Na een Monteverdi-cyclus ging de Vlaamse Opera voor zijn jaarlijkse barok-opera grasduinen in het oeuvre van Georg Friedrich Händel. Met soms schitterende resultaten. Denken we maar aan ?Orlando” vorig seizoen. Daarbij stoot je soms op titels die tijdens het leven van de komponist niet bepaald een sukses waren. ?Serse” is er zo één. Na enkele voorstellingen werd hij al afgevoerd ; naar de reden hebben we nu het raden. Het heet dat ?Serse” Händels enige komische opera was. Waren de Londenaars van 1738 met biezonder weinig tevreden ? Of was het maar pover gesteld met Händels vis comica ?

Veel liefdesverdriet, verkleedpartijen, bekken trekken en een dom misverstand zijn de drijfveren waarop de plot zich naar het einde sleept. Van de Xerxes uit de titel, de antieke Perzische koning die de Hellespont overstak en Hellas tot in het hart bedreigde, blijft er nauwelijks iets meer over dan een wispelturige saletjonker. Voor Händel was dit evenwel genoeg. De opera was voor hem slechts een voorwendsel om prachtige aria’s te schrijven. En die krijgen we hier in overvloed, in alle karakters en emoties.

Voor moderne zangers is het geen geringe opdracht om dit belcanto te zingen. Ze moeten kracht en uithouding aan lichtvoetigheid koppelen. De mezzo Mariana Cioromila die de titelrol zingt, spaarde haar krachten op de première blijkbaar voor de laatste aria, maar dan gaf ze ook alles. Het duurde ook even voor het orkest Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel zich kon geven. Plankenkoorts, te veel kontrole ? Feit is dat de voorstelling naar het einde toe echt openbloeide, met pure musiceervreugde en halsbrekende risico’s die je van een barok-opera en een barok-orkest mag verwachten.

Veel ensemblewerk kwam er bij Händel nog niet aan te pas. Wat niet belet dat de stemmen homogeen tegen mekaar werden afgewogen. Met toch twee uitschieters, de briljante Cioromila een sterke présence met vokaal spektakel en de Poolse mezzo Ewa Podles die aangrijpend de rol zong van de verstoten minares. Patricia Rozario als Romilda heeft een jonge stem met een fluwelen klank. Voorts mooi werk van de altus Christopher Robson, de bas George Hogan en de sopraan Marie-Noëlle de Callatay, waar een verdwaasde Christophe Fel achter aan hobbelde.

Nicolas Hytner maakte zijn regie voor de English National Opera al in 1985, hij situeerde dit antieke drama charmant in de tijd van Händel zelf. Met de eerste parkkoncerten, curiosaverzamelingen en de nieuwsgierigheid naar het exotische als achtergrond.

Lukas Huybrechts

?Serse” in de Vlaamse Opera Gent van 7 tot 14/1.

‘Serse : prachtige aria’s.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content