Hannes Cattebeke
Hannes Cattebeke Freelance journalist voor onder meer Knack

Verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen gaan in 2013 van start met draadloos internet voor hun passagiers op langeafstandsvluchten.

Lufthansa heeft voor het nieuwe jaar een Airbus A320 uitgerust met een soort intranet, waarop passagiers met hun laptop, tablet of smartphone kunnen inloggen en waarmee ze tijdens de vlucht films, informatie over de bestemming en digitale tijdschriften kunnen bekijken. KLM Air France experimenteert sinds begin dit jaar met een soortgelijk systeem op twee van haar toestellen, maar de klanten zullen tegen betaling ook volwaardige toegang tot het internet kunnen krijgen. Opzienbarend is dat allemaal niet, aangezien maatschappijen als Qatar Airways of Etihad al sinds begin vorig jaar een deel van hun vloot met internet hebben uitgerust. Emirates spant wellicht de kroon. Sinds januari 2012 is er internet beschikbaar op het merendeel van de A380-vliegtuigen. Sms’en en telefoneren kan eveneens, al is dat laatste op weinig vluchten toegestaan vanwege storend voor de medepassagiers.

Bij Brussels Airlines kijken ze voorlopig de kat uit de boom. ‘Er zijn de afgelopen jaren al veel aankondigingen geweest, maar internet op het vliegtuig blijft voorlopig eerder uitzondering dan regel’, zegt woordvoerder Geert Sciot. ‘De technologie verandert ook razendsnel en is niet goedkoop. Het zou dom zijn om nu in iets te investeren waarvan misschien binnen een paar maanden al een veel betere versie beschikbaar is.’

De installatiekosten en het gebruik van de satellietverbinding kunnen maar voor een fractie gerecupereerd worden via de klanten. ‘Hoge prijzen zijn uit den boze, want die gaat niemand willen betalen’, zegt Sciot. Bij Emirates varieert de prijs van 7,5 dollar voor 5MB download-capaciteit met een mobiele telefoon tot 25 dollar voor 100 MB met een laptop. Voor telefoongesprekken en sms’en gelden de internationale roamingtarieven van de provider van de gebruiker.

Bij Emirates maakt momenteel slechts vijf procent van de klanten gebruik van het internet aan boord. Brussels Airlines krijgt van zijn passagiers ook weinig vragen naar de onbestaande service. Op de korte vluchten is het volgens Sciot helemaal niet de moeite. ‘Van die anderhalf of twee uur is er al een groot deel waarbinnen de passagiers hun elektronische apparaten moeten uitschakelen. Op de lange vluchten krijgen we vandaag vooral de vraag of het mogelijk is om de batterij van de laptop op te laden. Veel klanten willen wel offline kunnen werken. Maar hoe langer de vlucht, hoe meer mensen uiteraard gebaat zouden zijn met internet. We houden de evoluties bij de andere maatschappijen dus aandachtig in de gaten.’

Hannes Cattebeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content