Il Trittico

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Je moet het Giacomo Puccini nageven: hij schrok niet terug van een uitdaging. Eenakters ( Cavalleria rusticana! L’heure espagnole! Salome!) werden een mode in de opera? Dan doe ik er toch drie op een avond! Nochtans werd die durf niet meteen geapprecieerd. De vrolijke satire Gianni Schicchi, daar lustte men wel pap van. Maar een melodrama als Il Tabarro? Een sentimenteel nonnenstuk als Suor Angelica? Het heeft lang geduurd voordat we doorhadden dat je die drie stukken ook als een eenheid kunt zien. Daartoe moesten we afstand nemen van een van de dada’s van Puccini: zijn compromisloze realisme. Nee, Giacomo, Tabarro heeft Parijs niet nodig, Suor Angelica geen nonnenkapjes, en Gianni Schicchi geen namaak-Firenze. In De Munt wil regisseur Tobias Kratzer van Il Trittico één verhaal maken, ‘als een cirkel zonder einde’. Een goed uitgangspunt.

De Munt

Brussel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content