Hitsige idealisten

© GF/TEODORA MIHAI
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Waarom flirten theatermakers zo graag met de wetenschap?

Terwijl leerkrachten steeds meer entertainen, willen theatermakers almaar vaker doceren. De afgelopen weken belandden we enkele keren letterlijk op de schoolbanken. Laika bracht met Het gevecht van De Vocht het relaas van een leraar die de controle over zijn klas verliest. En Union Suspecte gaf in Back to School les over de verstrengeling van religie en politiek.

Er zijn ook kunstenaars die de flirt minder letterlijk ensceneren. Zij maken het wetenschappelijke jargon tot fundament van een eigen taal. Daarin worden ze aangemoedigd door kunstencentra die jonge performers een warm hart toedragen. Het huis van Cis Bierinckx, bijvoorbeeld. Zijn Beursschouwburg blijft een te weinig toegankelijke maar vruchtbare broedplek van avant-gardistische kunst die in de eerste plaats nadenkt en doet denken over de toekomst van de (stedelijke) samenleving. Bierinckx programmeert consequent niet de mainstream maar de margekunstenaars. En bezit een uitmuntende neus voor (inter)nationaal talent.

Zo ging Nicole Beutlers 1: Songs – de ijzersterke openingsvoorstelling van Het Theaterfestival 2010 – onder zijn dak in première. De monoloog werd gespeeld door Sanja Mitrovic. Zij presenteerde vorige week tijdens het Beursfestival BITS(&pieces) een voorstudie van nieuw werk: A Short History of Crying. Daarin onderzoekt Mitrovic ‘allerlei verschijnselen rondom het huilen’. Ook Studium van het jonge danscollectief Busy Rocks toonde onderzoek: choreograaf Tuur Marinus en zijn dansers analyseren en reconstrueren bewegingen tot lieflijke of spannende lichaamssculpturen.

Enkele kornuiten eigenen zich zelfs hét ideaal van elke wetenschap toe: de wereld verbeteren. In Monty nam het jonge collectief Tocht de Griekse zieneres Cassandra als uitgangspunt om de gedrevenheid en het lot van journalisten te bestuderen. Hun Kassandra is geïnspireerd door het werk en leven van de vermoorde Russische journaliste Anna Politkovskaja. ‘We zoeken naar verhalen waarmee we zowel onze verontwaardiging willen uitspreken als ons geloof in een mooiere, rechtvaardigere wereld’, klinkt het.

Tocht wordt hierin bijgetreden door het Kaaitheater. Daar start deze week het festival Spoken World. Tot en met 5 december buigen kunstenaars, wetenschappers, journalisten en toeschouwers zich over de mondiale mobiliteit. ‘Welke invloed hebben de verhoogde mobiliteit en de versnelling van het leven op hoe wij ons bestaan ervaren?’ Er staan films, debatten en gelukkig ook dans- en theatervoorstellingen op het programma. Uit al die creaties blijkt dat de dollende kunstenaars en wetenschappers elkaars inventiviteit prikkelen, vanuit een gedeeld verlangen om het leven te verklaren en te vervolmaken.

INFO: WWW.BEURSSCHOUWBURG.BE, WWW.TOCHT.BE EN WWW.KAAITHEATER.BE

Els Van Steenberghe

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content