Oracle maakt Internet bedrijfsvriendelijk.
Het op één na grootste informatica-bedrijf Oracle wil Internet interessanter maken voor bedrijven. Oracle pakt vooral het beheer van de webservers met allerhande multimediale gegevens anders aan. Als basis dient het relationele databank-systeem van Oracle. ?We beheren al twintig jaar grote hoeveelheden gegevens en bewezen onze kracht. We zijn van alle markten thuis en weldra lanceren we ook network computers (NC’s),” zei big boss Larry Ellison. Die nc’s mag de konsument in de herfst van 1996 verwachten. Dit toestel met alleen een grasduiner voor het Internet zal minder dan vijfhonderd dollar kosten. Oracle zal de hardware zelf commercializeren. Volgens Ellison heeft het geen enkel belang of de goedkope netwerkcomputers zelf een besturingssysteem of harde schijf bevat. De netwerkcomputer waarvan het besturingsysteem op het Internet staat, is altijd up-to-date.
Het World Wide Web is volgens Ellison een client/server-netwerk, de client is dan de web-browser en de server draait een HTTP-programma of web-server. De HTTP-server verdeelt zogenaamde web-pagina’s.
Het Websystem van Oracle bestaat uit twee komponenten. Een http-server bestaande uit een ConText-server, een Audio/Visuele server, een Web Request Broker en een relationele databank-server van Oracle vormen de eerste komponetn. Kostenplaatje : 212.000 frank. De andere komponent is een client ; een 100-procent Netscape-kompatibele grasduiner met ongeziene extra’s. De client is gratis en bevat tevens een ( SQL) databank en een http-server. Gevolg : de gebruiker kan tijdens het werken op het Internet zelf informatie aanbieden als ware hij een web-server.
Elke gebruiker kan dus gratis, terwijl hij interaktief op het Internet bezig is, een eigen digitale vitrine uitbaten. Extra voordeel voor de elektronische uitgever is dat, dankzij het samenspel van grasduiner en server, op maat gesneden advertenties aangeboden kunnen worden. Konsument X werkt met PowerBrowser en bouwt een profiel op dat de servers van Oracle dadelijk herkennen. X krijgt alle dokumenten in zijn moedertaal en geschikt naar zijn persoonlijke smaak. Uiteraard verschijnt dan de targeted advertising met reklame rond de hobbies van X. De interesse bij de Belgische Internet-aanbieders is natuurlijk groot.
Lode Goukens
Lode. Goukens@knack.eunet.behttp://www.eunet.be/rent-a-page/goukens/vraagbk2.htmlRoularta Media Groupinformatie en service : http://www.roularta.be/roularta