Het ecosysteem

WOUTER VANDENHAUTE De kans is uniek, de timing is perfect. © BELGA
Jef Van Baelen
Jef Van Baelen Journalist voor Knack

De Vijver. Eigenlijk is het een curieuze naam voor een mediaholding. Afkortingen of onbestaande woorden die vaagweg als Latijn klinken, zijn in de sector gebruikelijk. Dat is natuurlijk een manier om duidelijk te maken dat de mediagroep van gedelegeerd bestuurder Wouter Vandenhaute niet zoals alle andere is. Het had louter een zelfrelativerende koosnaam kunnen zijn, ware het niet dat De Vijver zijn eigen beeldspraak almaar meer begint waar te maken. De Vijver wordt stilaan een volwaardig ecosysteem, met een biologisch evenwicht van bewoners die elkaar aanvullen en versterken.

Het productiehuis Woestijnvis zwemt al lang niet meer in z’n eentje rond. De Vijver bezit 49 procent van het weekblad Humo, waarover het ook de operationele leiding heeft. Het hoofdredacteurschap van Sam De Graeve, voorheen in de redactie van De slimste mens ter wereld, vloeit daaruit voort. De resterende 51 procent zit bij het Finse Sanoma Magazines, dat onder meer Flair en Libelle uitgeeft. En nu, in een move die de ingrijpendste verschuiving in het Vlaamse televisielandschap kan worden sinds de komst van VT4, doen Vandenhaute en co. een bod op datzelfde VT4 en VIJFtv. Nu wordt het een verhaal dat zelfs De Vijver overstijgt. De grootste aandeelhouder van De Vijver is de krantengroep Corelio, eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad. Corelio had de boot gemist bij de lancering van VTM en VT4. Dat het Duitse concern ProSiebenSat. 1 zijn Vlaamse televisiezenders in de uitverkoop zet, is een unieke kans om dat goed te maken. Net zoals de overname van Humo voor Woestijnvis de flop van het weekblad Bonanza kon wegspoelen.

Corelio neemt zo de handschoen op tegen De Persgroep (onder andere uitgever van Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal) en Roularta ( Knack, Trends, Kanaal Z). Die twee mediagroepen zijn eigenaar van de VMMa, de koepel boven de televisiezenders VTM en Vitaya. VT4 heeft zich de laatste jaren met succes heruitgevonden als familiezender, en is een rechtstreekse concurrent van VTM. VIJFtv speelt op het terrein van Vitaya. De VMMa is niet de enige die zich zorgen moet maken. Ook aan de Reyerslaan wacht men de gebeurtenissen met dichtgeknepen billen af. De huidige programmering van de VRT is gebouwd rond Woestijnvisproducten. Paradepaarden als De slimste mens en De pappenheimers, maar ook ankerprogramma’s zoals Man bijt hond en De laatste show komen allemaal uit de stal van Vandenhaute. Als dat allemaal in één klap wegvalt, spreek je gelijk van een nieuwe zender. En het is nooit aangenaam als buitenshuis wordt bepaald welke koers je moet varen. De Vijver bezit trouwens ook een belangrijke participatie in het productiehuis deMENSEN (Blokken, Villa Vanthilt), die andere hofleverancier van de openbare omroep.

Hoe het zit met de verdeling van de rechten van die Woestijnvisprogramma’s is niet openbaar bekend. Carl Decaluwé, mediaspecialist van de CD&V, meent dat De Vijver de enige en volledige eigenaar is. Het is haast ondenkbaar dat het zo grof gespeeld zal worden, maar in theorie kunnen al die VRT-toppers dus vanaf midden 2012 hun opwachting maken op VT4. Op dat moment loopt de overeenkomst tussen Woestijnvis en de openbare omroep af. De timing is voor De Vijver ideaal. Tegen dan zal duidelijk zijn of de groep een eigen zender bezit. Indien niet, dan kan men vertrouwen op het feit dat de VRT sterk genoeg van Woestijnvis afhangt om de overspelige partner weer in de armen te sluiten.

Vandenhaute en de zijnen hebben hun slag wel nog niet binnen. Ook de pan-Europese mediaholding RTL is zeer geïnteresseerd in de Vlaamse markt, en is ongetwijfeld kapitaalkrachtiger dan De Vijver. Dan is het een kwestie van wie er het verst wil gaan. De beslissing valt in mei.

Jef Van Baelen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content