Wat trekt u zo aan in deze abdij?
Sander De Keere: In de laatste graad van de humaniora gingen we op retraite naar de abdij Sint-Benedictusberg aan het drielandenpunt in Vaals. Het werd een diepe ervaring. Ik werd getroffen door de gebedstijden, de manier van eten, maar vooral door de architectuur van het gebouw. De soberheid, het tijdloze, de primitieve vormen: allemaal getekend door Dom Hans van der Laan, een broeder uit de abdij. Hij ontwikkelde ‘het plastische getal’, een soort driedimensionale gulden snede. Geen enkel raam is er even groot, en toch kloppen de verhoudingen. Ook al het meubilair heeft hij ontworpen. Tijdloos design. Ooit hoop ik een bed van hem in huis te hebben.
Mag ik een verband zien tussen de soberheid van Van der Laan en uw liefde voor minimalistische muziek?
De Keere: Onbewust zal dat wel kloppen. Toen ik mijn nieuwe album, Primitive Structures, had opgenomen, vond ik het idee voor de hoes in Vaals. En nu ik er zo over nadenk: de titel alleen al. Gek. Dus jazeker, de soberheid van die abdij probeer ik door te trekken in mijn muziek, in mijn hele leven.
Sander De Keere is Klara-presentator en componist. Zijn album Primitive Structures is uit bij WERF.