Hans Vandekerckhove Adornesdomein Brugge

© National

In de merkwaardige vijftiende-eeuwse Jeruzalemkapel van het Adornesdomein in Brugge toont Hans Vandekerckhove kleine schilderijen met vogels, knikkers, bolle spiegels en zelfportretten, die zijn fascinatie voor licht ademen. Hij liet zich daarbij inspireren door Jan Van Eyck, wiens schilderij Sint-Franciscus ontvangt de stigmata ooit tot de collectie van Anselm Adornes behoorde. In een handvol levensgrote portretten – een momentopname die de voortschrijdende tijd wil bevriezen – toont Vandekerckhove dan weer zijn affiniteit met Henri Matisse en David Hockney. Zijn precieze, warme en kleurrijke olieverfschilderijen boordevol betekenisvolle details nodigen door hun afmetingen, zinderende kleuren en verbluffende perspectiefwerking de toeschouwer uit om binnen te stappen in zijn wondere, magische wereld.

tot 21.01

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content