Jan Braet
Jan Braet Jan Braet is redacteur cultuur bij Knack.

De Heilige Erasmus wordt weer gemarteld. In Leuven nog wel.

Het onderwerp veronderstelt een grote bewogenheid. De vzw Klaarte beloofde een konfrontatie van zestien hedendaagse kunstenaars met de vijftiende-eeuwse triptiek “De Marteling van de heilige Erasmus” door Dirk Bouts. Wat er uit kwam, is lusteloos, gemakzuchtig en kinderachtig. “Klaarte” vleit zich in de schone nabijheid van oude kunst en een religieus gebouw, de Kapel van de Romaanse Poort in Leuven. De verwachting is dat de sakrale sfeer dan afstraalt op de hedendaagse kunst die er ondergebracht wordt. “Klaarte” denkt dat dit vanzelf gaat, en vergist zich. Visie, niveau en werkkracht moeten opwegen tegen de kwaliteit van de kontekst. Makers én het leeuwedeel van de kunstenaars van “De gemartelde Tijd” zijn er zich niet eens van bewust dat hun werk, afgezet tegen Bouts èn Kapel, verschrompelt. Gelukkig is het drieluik van Dirk Bouts zelf op zijn vertrouwde plaats in de Sint-Pieterskerk gebleven, naast zijn grootste meesterwerk, “Het Laatste Avondmaal”. Langs welke kronkelwegen hebben de initiatiefnemers van galerie Transit het tema van de marteling van Erasmus omgedraaid tot “De Gemartelde Tijd” ? Waarom hebben zij zoveel slechte kunst bijeengebracht ? Waarom hebben zij toegelaten dat de meesten zich niet de moeite getroost hebben om er iets van te maken ? Symptomatisch : het hart van de tentoonstelling, de grote video-installatie van Frank Theys (“Oratorium voor een video-player en acht monitoren”) is voortdurend stuk. De bijdragen van Othoniel, van Koolwijk, Officium Censorum, Mohr, Betke, Peschken & Vöckler en Copers creëren zo’n sfeer van onnozelheid, dat zelfs Guillaume Bijls bekende ironische hakje (“Sorry”) het verkeerde effekt heeft : hoe moet Bijl de gewijde kontekst immers relativeren als die door de kollega’s al om zeep geholpen is ? Onverstoorbaar in hun degelijkheid : het messcherpe en getormenteerde objektschilderij “Onderwerpen en substantie” van Anne-Mie van Kerckhoven, en een strak en intrigerend wandwerk van Johan Slabbynck. Misschien wordt “De Gemartelde Tijd” toch nog een evenement wanneer Danny Devos er op 27 augustus (21 u.) zijn performance zal geven. Als een nieuwe Erasmus zal hij zich laten ophangen aan touwen, in beweging gebracht door het publiek.

Jan Braet

Tot 27.8. Brusselsestraat 63, Leuven. Di. tot Vr. 10-16 u. Za. en zo. 13-18 u. (tel.

Dirk Bouts, “De marteling van de heilige Erasmus” : om zeep geholpen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content