Belgacom-ombudsman Edgard Vandebosch maakt zich ongerust over de vermoedens dat er telefooncentrales worden gekraakt.

PHREAKERS ? Phreakers zijn lui die proberen telefoonlijnen en -centrales te kraken. Volgens het uitmuntende handboek “Secrets of a Super Hacker” kraken ze telefooncentrales om internationaal te bellen of aan konferentiegesprekken deel te nemen. phreakers stelen calling card-nummers of proberen hun telefoonkosten naar iemand anders rekening te verplaatsen.

Hoe duurder de telefoondienst, hoe groter de aantrekkingskracht voor phreakers. Sekslijnen scoren dus goed. Het regent momenteel klachten en een groot deel ervan noemt Belgacom-ombudsman Edgard Vandebosch onterecht, maar een niet onaanzienlijk aantal blijkt onverklaarbaar. In bepaalde gevallen is er zeker sprake van fraude. Die fraude bestond al twee jaar geleden, toen Vandebosch als onafhankelijk ombudsman begon. In het jaarverslag van 1994 wijdde de dienst zelf ettelijke pagina’s aan de fraude. De frekwentie neemt echter toe. Vandebosch spreekt zelfs van een klant die liefst 648.000 frank moet neertellen. Niet zo moeilijk ; een telefoontje naar een sekslijn in Chili kost 110 frank per minuut.

TROJAANSE PAARDEN.

Journalist Bruce Sterling beschreef in “The Hacker Crackdown” een aantal beruchte phreakers. Henry Kluepfel van Bellcore, bijvoorbeeld, betrapte in juni 1987 een pocherig knaapje uit Chicago dat de computers van AT&T en Bellcore had gekraakt dankzij zogenaamde Trojaanse paarden. Een Trojaans paard is een funktioneel programma dat geniepig de achterdeur open zet bij de gebruiker zodat de programmeur rustig kan binnenwandelen. De jongeling uit Chicago verschool zich achter de nom-de-plume Shadowhawk, maar liep toch tegen de lamp. De geheime dienst nam zijn computer in beslag en Shadowhawk ging achter de tralies. Shadowhawk vereerde het USMissile Command en de Robbins Air Force Base met zijn bezoek.

Een andere bekende phreak die in de nor belandde, is Kyrie. De Canadese Mounties lokten een 36-jarige Canadese vrouw met die schuilnaam in de val. Kyrie werd veroordeeld voor telekommunikatie-fraude in het nadeel van Canadian Bell en Canadese bedrijven. Kyrie verzamelde “long distance codes”, die ze ’s avonds insprak op voice mail-systemen van grote bedrijven. Met die kodes kan iedereen bellen op kosten van de eigenaar van de telefoonkaart.

Een gevolg van 150 phreakers speelde het spel van de Canadese mee. In ruil voor de kodes gaf Kyrie gestolen nummers van kredietkaarten. Kyrie liep zoals de meeste hackers en phreakers in de armen van het gerecht door op te scheppen.

Toch was een aantal van de aanklachten, die AT&T voor de rechter bracht, volkomen ongegrond. Zo bleken interne dokumenten en software die zogezegd gestolen waren door krakers, zowat in elke telefoonwinkel gratis te verkrijgen. En een aantal zogenaamde “pannes door krakers” in 1990 en 1991 moesten fouten verdoezelen in de programmatuur van AT&T, meer bepaald schakelfouten in de nieuwe 4ESS-centrales. Net als bij Belgacom nu beweerde AT&T dat hun systeem onfeilbaar was. De afgelopen maanden gingen de ISDN-centrales in Brussel nochtans geregeld onderuit.

De ergste panne ooit was echter die van de Newyorkse luchthavens. Aanvallen op de luchthavencomputers door computerkrakers behoorden al lang tot één van de ergste nachtmerries van de overheid. De scenaristen van Die Hard 2 bouwden zelfs een aktiefilm rond dit rampenscenario. Op 17 september 1991 was het zover. Tot in Londen bleven toen vliegtuigen aan de grond. 85.000 passagiers leden schade.

AUDIOTEX.

Belgacom loochent alle verklaringen die de integriteit van de centrales en de diensten betwijfelen. Nogal arrogant, voor wie bedenkt dat duizenden werknemers en ex-werknemers van Siemens-Atea, Alcatel-Bell, Belgacom en andere leveranciers, de nodige kennis bezitten om de centrales te kraken. Volgens Vandebosch kunnen ruim 25.000 werknemers van ergens te velde (remote) op de centrale aanloggen. Wie kan garanderen dat die software en hardware niet in het illegale circuit terechtkwam ? Gezien de verregaande internationale harmonizering in de telekommunikatie-sektor beschikken buitenlandse phreakers eveneens over deze expertise.

Doelwit bij uitstek in België zijn de betalende audiotexdiensten (0900, 0901, 0902, 0903 en 078-nummers). De ombudsman liet daarom door de audiotex-specialist Toon Lowette een studie uitvoeren over de storende internationale audiotexdiensten. Met die studie trok de ombudsman naar het raadgevend komitee voor telekommunikatie. Het komitee bestaat uit een “representatief staal van de bevolking. ” Vandebosch probeerde ook zijn licht op te steken bij PTT Telecom in Nederland, maar ving bot.

Terwijl de ombudsdienst probeert in kontakt te komen met personen die kunnen bewijzen dat de Belgacom-centrales niet waterdicht zijn, kwam men toch alvast tot één konklusie : “Het blijft een vast gegeven dat Belgacom de grootste winnaar is bij storende internationale audiotexlijnen. Net zoals bij Infokiosk twee jaar geleden, zal Belgacom ervan moeten overtuigd worden dat het wegnemen van een sociaal storend element voorrang moet krijgen op omzet en winst. ” Ook al moet de maatschappij dan nee zeggen tegen veel geld. Lowette acht het aannemelijk dat Belgacom voor elke oproep naar een Chileense sekslijn vijftig frank per minuut opstrijkt. Dat is drie keer zoveel als bij een Infokioskminuut.

Lode Goukens

Klachten en suggesties via e-mail : Edgard. VANDEBOSCH is. belgacom. be

Belgacom-ombudsman Edgard Vandebosch : onverklaarbare klachten.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content