Ervaring niet vereist

GROUPON maakt zelfs in zijn thuismarkt nauwelijks winst. © SCOTT OLSON/IMAGE GLOBE
Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Bij de beursgang van internetplatform Groupon komt slechts vijf procent van de aandelen echt op de markt. Dat drijft de prijs kunstmatig op.

‘Hoe kun je aandelen kopen als je niet in de VS woont? Ik heb nog nooit eerder aandelen gekocht.’ Op die manier reageert een zekere Laidi , lezer van de website DailyDealMedia, op het nieuws dat Groupon deze week alsnog naar de beurs trekt. Laidi is vermoedelijk jong. Oud genoeg om wat spaargeld te kunnen inzetten, maar te jong om zich de internetbubbel van rond de eeuwwisseling te herinneren. En te jong om ook maar iets geleerd te hebben uit de beursklappen van de laatste jaren.

Groupon is een internetplatform voor de groepsaankoop van diensten en goederen. Het maakt handelaars warm voor een aantrekkelijk aanbod en gebruikt dan de kracht van het internet om een grote groep consumenten te mobiliseren om op het aanbod in te gaan. Iedereen blij: de handelaar levert wel wat marge in, maar krijgt er een mooie extra omzet voor in de plaats. De consumenten doen een koopje. En Groupon krijgt een commissie. In ons land sprongen de 10.000 entreekaarten voor Bobbejaanland in het oog. Of de 13.000 vliegtickets tegen 29 euro.

Spektakel is het sleutelwoord in deze business. En ook in de beursgang. Bij de eerste berichten over die beursgang heette het dat het bedrijf liefst 20 miljard euro waard was. Maar net op het ogenblik dat de beurzen beleggers minder konden bekoren, moest het bedrijf bekennen dat het zijn omzet wat overdreven had. Als je alleen de commissies als omzet telt, zet Groupon geen 520 maar slechts 230 miljoen euro om. De aandelen worden daarom nu goedkoper aangeboden dan eerst (tussen 16 en 18 dollar), maar de prijs waardeert het bedrijf nog altijd op ruim 8 miljard euro. Veel geld, voor een bedrijf dat zelfs in zijn thuismarkt nauwelijks winst maakt. Terwijl het op die thuismarkt nu al niet meer groeit: wat Groupon doet, is immers niet moeilijk en er zijn dan ook al tal van concurrenten opgedaagd.

Ervaren beleggers die het aan een bezadigde adviseur of aan hun beleggersblad vragen, zullen vernemen dat hier weinig te rapen valt. Maar mikt deze beursgang op ervaren beleggers? Of wordt hier vooral de naambekendheid van Groupon uitgespeeld? De snelle omzetgroei? De spectaculaire theoretische beurswaarde? Een sleutelelement in die waarde, is dat slechts vijf procent van de aandelen echt op de markt komt. Dat maakt ze kunstmatig schaars en drijft de prijs op. Het wil helemaal niet zeggen dat Groupon ook 8 miljard euro zou kunnen ophalen als het alle aandelen op de markt bracht. Maar dat zijn allemaal elementen die een onervaren aandelenkoper niet kent, laat staan in rekening brengt.

Rond de eeuwwisseling profiteerden massa’s kleine bedrijven van de spectaculaire doorbraak van het internet: pas toen de bubbel barstte, bleek hoe ze eigenlijk misbruik gemaakt hadden van hun populariteit om veel te argeloze beleggers geld uit de zakken te kloppen. De winst die ze boekten, heette niet meer relevant te zijn. Het ging om de toekomstperspectieven. Tot bleek dat het overgrote deel van de bedrijfjes die hooggespannen verwachtingen helemaal niet kon inlossen.

Er zijn natuurlijk ook finan-ciële specialisten die juist wel vinden dat inschrijven op Groupon verstandig is. Zoals de banken die de Groupon beursgang begeleiden: Goldman Sachs en Morgan Stanley.

Luc Baltussen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content