?Shanghai Triad” van Zhang Yimou.

Van alle Chinese regisseurs is Zhang Yimou voor de westerse toeschouwer de meest toegankelijke. Je hoeft echt geen cinefiele sinoloog te zijn om van zijn werk (?Het Rode Korenveld”, ?Ju Dou”, ?Raise the Red Lantern”) te genieten.

?Shanghai Triad” is niet het aangekondigde opiummaffia-epos, alleen het eerste deel speelt in Shanghai in de jaren dertig. Het tweede deel, waarin het drama echt wordt ontwikkeld, heeft een eiland als schraal decor. Zhang schildert het portret van een fatale vrouw, Xiao Jingbao, de maîtresse van de peetoom van de Triads (de Chinese maffia). Ze is ook sterzangeres in een extravagante nightclub en heeft een geheime verhouding met de vertrouweling van haar oude baas.

De actie beslaat een periode van acht dagen en wordt geobserveerd door de ogen van een adolescente boerenjongen die als hulpje van Xiao wordt aangeworven. Terwijl de beginscènes op een orientaalse ?Godfather” lijken, verlegt Zhang algauw zijn aandacht naar het initiatieverhaal van een plattelandsjongen die kennis maakt met het zedenbederf in de grote stad. Zijn bazin gedraagt zich als een kreng, maar als de met de dood bedreigde leider en zijn entourage naar een nabijgelegen eiland vluchten, rukt Yimou het masker af van de in haar luxebestaan gegijzelde vrouw.

Hij speurt naar de verborgen menselijke kanten van zijn raadselachtige gangstermeid, onweerstaanbaar vertolkt door Gong Li die hier eindelijk de rol mag spelen waarvoor ze geboren werd. Je moet al teruggaan naar de samenwerking tussen Josef von Sternberg en Marlene Dietrich om een regisseur te vinden die zo’n hypnotiserend web spint rond de actrice die hem inspireert. Het is de zevende en wellicht laatste samenwerking van het inmiddels gescheiden glamourkoppel van de Chinese cinema.

Visueel is dit een van de geraffineerdste films van de grote colorist. Zhang herschept het Shanghai van de jaren dertig als een exotisch kosmopoliete stad waarin oost en west elkaar ontmoeten. De cabaretnummers en paleisintriges zijn somptueus in beeld gezet. Een sensuele camera leidt ons rond in het weelderig bestaan van keizerlijke misdadigers, een wereld gedomineerd door flamboyant rood en brokaat. Tijdens de ballingschap op het naakte eiland krijgen we een sober, natuurlijk kleurenpalet, worden de personages van alle overdaad bevrijd en krijgt de film de allure van een mistig spookverhaal.

Patrick Duynslaegher

?Shanghai Triad” opent op 14/3 het Cinema Novo Festival in Brugge en komt op 20/3 in de bioscoop.

Gong Li in Shanghai Triad : mistig spookverhaal.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content