Opera Mobile brengt “Des Esels Schatten” van Richard Strauss.

Het landschap van kleine operagezelschappen is rijker geworden. Opera Mobile werd opgericht om te creëren, om onbekend materiaal in Vlaanderen te introduceren. Het maakt niet uit of het over oud dan wel nieuw repertoire gaat. Ze willen alle periodes te lijf gaan.

Op hun verlanglijst staat onder andere de eerste opera geschreven door een vrouw, een werk van Francesca Caccini, de dochter van de beroemde stijlvernieuwer uit de vroege barok ; een kreatie van de jonge komponist Geert Logghe, gebaseerd op het verhaal “Die Verwandlung” van Franz Kafka. Met telkens de gespecializeerde orkesten, Le Mercure Galant voor de barokke Caccini en Champs d’action voor de hedendaagse Logghe.

Er zijn nog plannen voor een verre toekomst, een herwerking door Lodewijk de Boer van de “Medée van Cherubini of een “Don Quichote” van Paisiello herzien door Hans Werner Henze. Plannen genoeg. Alleen ontbreekt het hen aan middelen, zoals overigens bij de meeste kleine operagezelschappen. De subsidieregeling in het muziekteater is aan een serieuze inhaalbeweging toe. Maar dat is een ander verhaal.

Het eerste projekt dat Opera Mobile wel kon uitwerken is het kwasi onbekende “Des Esels Schatten” van Richard Strauss, het laatste werk van de komponist. Het was niet volledig georkestreerd toen hij in 1949 stierf. Strauss wilde werkmateriaal voor muziekstudenten schrijven, om hen zelf een opera-opvoering te kunnen laten realizeren. Maar gaandeweg besloot hij er een Singspiel voor volwassenen van te maken. Het werd nooit uitgevoerd door een professioneel ensemble, tot het deze zomer door Opera Mobile in Duitsland werd gecreëerd.

Jong en oud, ervaren en debuterende zangers staan naast mekaar, en vermits het om een Singspiel gaat, staan er ook akteurs op de scène. Het verhaal gaat terug op een novelle van de achttiende-eeuwse schrijver Christophe Martin Wieland, en verhaalt een ruzie tussen twee mannen over wie aanspraak kan maken op de schaduw van een ezel. Vandaar de titel. De muziek werd gerestaureerd door dirigent Karl Haussner en klinkt als de melancholische late Strauss van Capriccio maar, gezien het onderwerp, met boertige momenten. Het orkest is hier Nuove Musiche onder leiding van Hans Rotman. De regie plaatst het stuk tegen de achtergrond van het opkomende fascisme in het Berlijn van de jaren dertig.

Lukas Huybrechts

Opera Mobile met “Des Esels Schatten” van Richard Strauss in het provinciaal centrum Arenberg, Antwerpen, op 29 en 30/9. tel : 03/272.16.20.

“Des Esels Schatten” : een late Strauss.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content