Peter Vandeweerdt

Moet Beethoven aan zijn populariteit werken?

Ik weet niet goed wat ik over deze cd moet denken. De frase ‘best of’ doet mij vanzelf al steigeren, en als er dan nog de naam Beethoven achter staat, hoeft het voor mij al helemaal niet meer. Wat is het beste van Beethoven en hoe krijg je dat op twee cd’s samengeperst? Maar misschien is mijn vertrekpunt fout. Ik behoor tot de generatie voor wie het genie van Beethoven vanzelf spreekt. Zijn muziek is van bij mijn geboorte, zelfs al daarvoor, door mijn schedel beginnen te zinderen. Als kind al wist je: Beethoven, dat is opstand, woede, tragiek. Ook mijn woede, mijn opstandigheid. Niet direct een goed vertrekpunt om vele jaren later koeltjes over een componist te denken of te schrijven. Hij is voor mij in elk geval niet meteen iemand van wie je een ‘best of’-cd verwacht, tenzij in de platste commerciële zin.

Maar vandaag zit dat misschien anders. Beet-hoven, dat is de symfonie, en symfonieën liggen bij het jonge publiek slecht in de markt, weten de platenmaatschappijen. Er bestaat geen glamoureuze filmbiografie van de man zoals Mozart te beurt viel, hooguit een lichtjes obscure en niet echt overtuigende fictiefilm. Noem zijn naam tegenover jonge vrouwen en je krijgt steevast het beeld terug van een eenzelvige, knorrige, drinkende viespeuk die misschien wel van vrouwen hield, maar dan toch vooral in zijn hoofd. En het woord ‘revolutionair’ ligt vandaag ook al niet zo goed in de markt.

In dat licht is een ‘Best of Beethoven’ uitbrengen misschien wel een statement. De schuldige is radio Klara, dat 23 Beethovencomposities of -fragmenten op deze cd bijeenbracht. Daarvoor kon geput uit de omvangrijke discotheek van EMI, en zoals heel vaak bij Klara is de selectie op het vlak van uitvoeringen (authentiek of niet) prima. Over de keuze zelf kan ik amper een ernstig oordeel vellen, maar in elk geval staan er naast de pure klassiekers (tot Für Elise en de Mondscheinsonate toe) ook heel wat andere stukken die de muziek van Beethoven in een veel breder perspectief brengen. Dat ‘best of’ mag u dus met een korrel zout nemen, gelukkig. Toch blijft dan nog de vraag voor wie de cd precies bestemd is.

Misschien wordt die keuze een stuk duidelijker tussen 28 en 31 december, want dan gaat Klara ertegenaan met een vierdaagse marathon rond Beethoven. Ook al een statement van formaat, want we zitten niet meteen met een Beethovenjaar, zoals indertijd met Mozart. Al is de componist dit jaar ook weer niet helemaal onbesproken gebleven: Jan Caeyers, dirigent van de voormalige Beethoven Academie, bracht zijn langverwachte boek ‘Beethoven – een biografie’ uit, een vlot geschreven, boeiend en realistisch levensverhaal. Caeyers zal tijdens de Beethovenmarathon op Klara vragen van luisteraars beantwoorden. Zeer benieuwd in welke richting die vragen zullen gaan.

Ik weet intussen wat ik met de cd ga doen. Ik geef ‘m aan mijn dochter van zestien, een grootverbruiker van de meest uiteenlopende muziekgenres. Als hij bij haar een plekje weet te verwerven, dan ben ik er zeker van dat Beethoven weer een generatie goed zit.

KLARA’S BEST OF BEETHOVEN, EMI 60750525.

DE BEETHOVEN-MARATHON WORDT UITGEZONDEN TUSSEN 28/12 EN 31/12 OP KLARA EN KLARA.BE.

Peter Vandeweerdt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content