Het 23ste Brusselse Filmfestival.

Wordt het drieëntwintigste Internationaal Filmfestival van Brussel (17 tot 27 januari) dan eindelijk een écht festival ? Jarenlang was dit half mondain evenement niet meer dan het jaarlijkse onderonsje van de Belgische distributeurs. Ze konden naar eigen goeddunken zonder dat iemand het kaf van het koren scheidde in het Kongressenpaleis hun produkten slijten die toevallig klaar lagen.

Daar komt nu een eind aan. ?We kunnen de financiële en emotionele chantage niet langer dulden”, zegt festivaldirekteur Christian Thomas in het Britse vakblad Moving Pictures. Daarmee verwijst hij naar een filmverhuurder, ?Les Films de l’Elysée”, die verlangde dat het festival de ondertiteling voor twee van zijn inzendigen zou bekostigen en voor een derde film de slotavond opeiste zonder dat de organizatoren de prent in kwestie konden keuren.

Voor het eerst profileert Brussel zich in het overvolle festivallandschap met een volwaardige wedstrijd en speelt daarbij handig de Europese kaart. Tien films nemen deel aan deze Eerste Europese Kompetitie waaraan meer dan zes miljoen frank prijzen verbonden zijn, onder meer voor distibutie van de winnende film binnen de Europese Unie en promotie in België. Een lovenswaardig initiatief, al ziet de lijst er op papier niet echt opwindend uit. Of zitten er toch mensen te wachten op de nieuwste kostuumfilm van de Franse akteur Bernard Giraudeau (de openingsfilm ?Les Caprices d’un fleuve”) of het Engelse uitstapje van de Nederlander Rudolph van den Berg (?The Cold Light of Day”) ?

Voor wie vindt dat de Europese film toch maar blijft doorkwakkelen, zijn er nog altijd de avant-premières met de grote kanjers uit Hollywood. Mocht de Euro-oogst wat slap uitvallen, dan moeten Martin Scorsese (?Casino”), Kathryn Bigelow (?Strange Days”) en David Fincher (?Seven”) voor een opkikker zorgen.

Eregast van het festival is de Amerikaanse akteur-regisseur Tim Robbins, wiens komst vergezeld gaat van een kleine retrospektieve, een hoop onzin (een ontmoeting tussen Robbins en Manneken Pis) maar helaas niet de première van zijn bejubelde nieuwste film ?Dead Man Walking” die gaat in februari naar Berlijn. Dezelfde Berlinale die er kennelijk ook schuld aan heeft dat die eerste Europese kompetitie zo weinig om het lijf heeft.

Patrick Duynslaegher

Inlichtingen en plaatsbespreking, tel. : 0900-10 007.

Tim Robbins : eregast in Brussel.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content