Dave Mestdach

De Zuid-Afrikaanse multimediakunstenaar William Kentridge brak in de jaren negentig internationaal door met Ten Drawings for Projection, een reeks korte animatiefilms die hij in 2015 schonk aan het Amsterdamse filmmuseum Eye. De rode draad in de serie is de recente, in houtskool gevatte Zuid-Afrikaanse geschiedenis die Kentridge overtekent, weer weggomt en daarmee in beweging zet, zonder het proces te maskeren. Ze tonen een geschonden samenleving, waarbij onder meer het bloedbad van Sharpeville, de vrijlating van Nelson Mandela en de afschaffing van de apartheid de revue passeren – maar nooit zonder hoop of humanisme. Naast de reeks presenteert Eye ook zijn filminstallatie O Sentimental Machine (2015), die op vijf schermen wordt geprojecteerd en is opgevat als werkruimte van revolutionair Leon Trotski, die op historische fragmenten is te zien.

William Kentridge

Eye

Amsterdam

Tot – 01/09

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content