Jan Van den Berghe was jarenlang hoofdredacteur van D&D Productions, leverancier van VTM. Bij Canvas maakte hij tot voor kort ‘Histories’.

‘Uit eigen ervaring weet ik dat men de creatieve impulsen bij VTM veel te lang heeft onderdrukt, afgeremd of laten verdampen. Ik heb aan behoorlijk wat kijkcijferkanonnen meegewerkt, en ook als de redacties verregaande metaalmoeheid begonnen te vertonen, móésten we die programma’s blijven maken. Nieuwe voorstellen indienen had weinig zin. Men speelde op veilig. Dat had natuurlijk veel te maken met het beleid: als je weet dat er ooit iemand uit de banksector directeur is geweest, kun je je voorstellen hoe er met creatieve mensen werd omgesprongen. Die man heeft zelfs eens voorgesteld om de scena- rio’s van Wittekerke wat te vertragen, zodat er met hetzelfde materiaal twee afleveringen konden worden gemaakt in plaats van één. Voor die verwaarlozing van de creatieve impulsen betaalt VTM nog altijd de tol.

‘Zo heeft VTM de opmars van TV1 natuurlijk vergemakkelijkt. Bij de VRT werden de sterke punten van VTM gekopieerd, maar er werd nog iets aan toegevoegd: dat tikkeltje méér wat de VTM-programma’s niet hadden – meer sérieux, meer middelen, meer tijd en grondiger voorbereiding, zodat de kopie sterker werd dan het origineel. Nu probeert VTM op zijn beurt TV1 te kopiëren, maar zonder die toegevoegde waarde, zodat je meestal een fletse kopie van een kopie krijgt. Al moet ik daaraan toevoegen dat er toch ook een aantal hoopgevende programma’s lopen op VTM: Sterke vrouwen van Goedele Liekens bijvoorbeeld, en Matroesjka’s. Jan Verheyen en Bert Geenen hebben geprobeerd om het tij te keren. Maar vergeet niet dat Mike en Guido destijds de prestige-serie Ons Geluk hebben laten maken, die een stuk stérker was dan Matroesjka’s.

‘Ik denk dat ze bij VTM eens goed naar de commerciële zenders in onze buurlanden moeten kijken, om daar wat inspiratie op te doen. Neem RTL4: dat heeft met Barend & van Dorp de sterkste talkshow van Nederland in huis. Bij ons heeft VTM zich de kaas van het brood laten eten door Mark Uytterhoeven en De Laatste Show. Als ik programmadirecteur van VTM was, dan zou ik Polspoel & Desmet ook een dagelijkse talkshow laten maken, bijvoorbeeld.

‘Er is een nieuwe frisheid nodig, want al het krediet dat VTM tijdens die eerste zeven vette jaren bij de kijker had opgebouwd, is aan het verdwijnen. Dat is het centrale probleem: de kijkers verwáchten van VTM helemaal geen creativiteit meer, ze zijn al zo lang geconditioneerd om dezelfde pap te eten, dat ze niet meer rekenen op de krenten.’

J.D.C.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content