Briefgeluk

Uit 'Don Quichot' © RAYMOND MALLENTJER
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Ruth Becquart en Kyoko Scholiers bouwen een brievenmolen op de planken.

Een echte brief! Uit Berlijn! Daar woont de juffrouw die mij al enkele jaren met een vrolijk ‘meter!’ begroet. Ze gaat tweetalig door het leven, vertroetelt haar poppen, en onlangs troostte ze haar ‘meter met verdriet’ door me een brief met zelfgetekende bloemen op te sturen. Omdat die niet verwelken en dus blijven troosten, volgens de vijfjarige filosofe.

Haar passie voor brieven wordt zeldzaam in deze digitale tijden. Maar zeldzaamheden prikkelen de fantasie van theatermakers als Kyoko Scholiers en Ruth Becquart. Voor het creëren van BRIEF ontving dit duo vorig jaar, tijdens het jongemakersfestival CEMENT, de Dioraphte Stimuleringsprijs 2010. De jury loofde ‘de keuze voor de duurzaamheid als uitgangspunt’. Het creatieproces duurde een volledig jaar. Van januari 2010 tot januari 2011 schreven de dames brieven naar een bont gezelschap bestaande uit zeemannen, psychiatrische patiënten, nonnen, wetenschappers, terdoodveroordeelden, kunstenaars en hun vaders. Ze wilden ervaren hoe het krijgen en het schrijven van ‘ouderwetse’ brieven troost, inzicht en rust zou bieden.

Ze verstuurden (en ontvingen) meer dan 100 brieven en ondertekenden die met de naam van hun grootmoeders. In die brieven vertelden Becquart en Scholiers over alledaagse gebeurtenissen uit hun leven als lief, moeder en actrice. Onder andere theatermakers Tim Etchells en Bart Meuleman, politica Marie-Rose Morel, muzikant Luc De Vos en directeur van het Vlaams-Nederlands huis deBuren Dorian van der Brempt behoorden tot de correspondenten.

Tijdens het festival CEMENT en later tijdens het minifestival BRIEFLY in kc nOna kunt u de brieven beluisteren terwijl u op een traag draaiende molen zit. De molen imiteert het tempo waarmee een brief geschreven wordt. U neemt er plaats achter een schrijftafeltje, zet een hoofdtelefoon op en hoort brieffragmenten die gemonteerd zijn als intieme dialogen tussen de correspondenten. Ze worden voorgelezen door topacteurs als Robby Cleiren, Damiaan De Schrijver, Wine Dierickx en Ariane Van Vliet.

BRIEF leerde de makers dat ‘een mens niet in staat is een ander mens volledig te begrijpen. We komen het meest in de buurt wanneer we elkaar in de ogen kijken en zwijgen’. Daarom bewerkten ze de brieven tot verstild toneel.

Literatuur tot intiem toneel maken, het blijft een geliefd procedé in (en tegengif voor?) de hectische samenleving. Dat bewijst ook Het Gevolg. Daar gaat Herman Van de Wijdevens bewerking van Alexandre Dumas’ De drie musketiers in première. Barbara Vandendriessche regisseert. Het belooft – zoals hun prachtige Don Quichot (2005) – intiem theater te worden dat, net als een briefje vol zelfgetekende bloemen, moed en genot geeft.

INFO:WWW.FESTIVALCEMENT.NL,WWW.NONA.BE EN WWW.HETGEVOLG.BE

Els Van Steenberghe

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content