Uw spaargeld heeft in 2008 pas echt goed opgebracht als het op een internetspaarrekening stond, toetert Rabobank.be dezer dagen. Volgens de internetbank kan het verschil met de renteopbrengsten bij een grootbank zelfs tot het dubbele zijn. Maar kunnen de kleine banken die voorsprong nog lang behouden?

In een eigen rondvraag polste Rabobank.be bij haar verschillende concurrenten naar hoeveel 10.000 euro spaargeld in 2008 bij hen zou hebben opgebracht.Uit die cijfers blijkt dat de grootste renteopbrengsten vorig jaar te vangen waren bij de internetbanken, metop kop de Italiaanse Banca Monte Paschi, gevolgd door Credit Europe en DHB Bank. De grootbanken bengelen onderaan op dat lijstje. Dexia staat laatste, 10.000 euro ‘slapend’ spaargeld dat een jaar bleef staan bracht er 211 euro op, tegenover 494 euro bij koploper Banca Monte Paschi. Ook Fortis (222 euro) en ING (225 euro) kunnen globaal maar de helft zoveel renteopbrengst bieden als de internetbanken. Maar daar hoort een kanttekening bij, vinden ze bij Dexia. ‘Rabobank.be heeft voor dit lijstje enkel rekening gehouden met onze klassieke spaarboekjes’, klinkt het. ‘Maar sinds de zomer hebben wij eveneens een internetspaarrekening. Daaraan zijn minder kosten, dus kunnen ook wij een fors hoger rendement bieden. Momenteel is dat 3,50 procent. De ranglijst van Rabobank.be is een interpretatie over heel het jaar bekeken, maar wanneer men onze internetspaarrekening had meegerekend, zou dat een totaal ander beeld geven. Dan zouden de renteopbrengsten vast vergelijkbaar zijn.’

Door de nieuwe internetrekeningen bij de grootbanken en de nieuwe wetgeving vanaf 1 april (de basisrente beperkt tot 3 procent of de ECB-rente, en één getrouwheidspremie van maximaal de helft van de basisrente),is het maar de vraag of de internetbanken deze voorsprong in renteopbrengsten het komende jaar zullen kunnen volhouden. Bij Rabobank.be lijken ze zich alvast weinig zorgen te maken. ‘We zien al drie jaar een grote kloof qua renteopbrengsten tussen de internetbanken en de grootbanken’, stelt woordvoerder Patricia Boydens. ‘En gezien ons verschillende businessmodel denk ik dat die kloof altijd zal blijven bestaan. Ze zal misschien hoogstens wat verkleinen. Bovendien blijft er bij hen toch nog steeds veel geld op klassieke spaarboekjes staan. En de grootbanken hebben deze zomer dan wel een stap in de goede richting gezet met de internetrekeningen, maar toch zijn er weer enkele in de val getrapt om ook aan hun nieuwe rekening uitgebreide voorwaarden te koppelen. Dat leidt uiteindelijk tot teleurstelling bij veel mensen, die veel meer opbrengst hadden verwacht. En sinds de financiële crisis is ook een veilige bank erg belangrijk geworden voor de spaarders. Dan kijkt men toch niet zozeer naar het medium, voor ons het internet, maar naar de sterke bank die achter de rekening zit’, aldus Boydens.

in samenwerking met MONEYTALK

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content