Belgen lusten (nog) geen limonadepils

HOEGAARDEN RADLER In Spanje is limonadepils al goed voor 18% van de markt. In België nog maar voor 2,1%. © ID
Jelle Henneman
Jelle Henneman Freelancejournalist

Zowat de hele wereld gaat overstag voor alcoholvrij of -arm bier, behalve ons land. Al kunnen zogenaamde ‘limonadebieren’ daar verandering in brengen.

‘NabLab’, zo heet de nieuwste trend in de bierwereld. Vrij vertaald: alcoholvrije of -arme bieren, al dan niet gemengd met limonade of fruitsap. In Nederland dronk vorig jaar al een vierde van de bierdrinkers regelmatig een pint met een alcoholpercentage van minder dan 1,2%. En bijna een derde drinkt er maandelijks een zogenaamde radler, een bier met limonadesmaak. Dat type bier komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar alcoholvrij of -arm bier al meer dan 10 procent van de gehele biermarkt uitmaakt. In Spanje, de Europese voorloper in de trend, is dat zelfs bijna 18 procent. Het succes is zo groot dat specialisten voorspellen dat zulke bieren de grootste concurrent van gewone frisdrank zullen worden.

En België? ‘Dat blijft achter op het Europese gemiddelde’, zegt Korneel Warlop van brouwerijgroep AB Inbev. ‘Volgens onze eigen cijfers maakt NabLab in België 2,1 procent van de hele markt uit, wat neerkomt op de helft van het Europese gemiddelde.’ Volgens Canadean, een gerenommeerde consultant in de voedingssector, is het zelfs maar een derde. Meer nog: de Unie van Belgische Brouwers zegt dat de consumptie van alcoholvrij bier in ons land al tien jaar daalt. ‘En dat terwijl Europa als geheel al achterblijft bij de rest van de wereld’, zegt Warlop. ‘In regio’s als Zuid-Amerika staat men zeer open tegenover bijvoorbeeld biermixen. AB Inbev wil dat tegen 2025 wereldwijd zelfs een vijfde van de hele omzet komt van bieren met minder of geen alcohol. Het potentieel is erg groot.’

De Belgische brouwers zijn ervan overtuigd dat ook hier bierdrinkers overstag zullen gaan. De introductie van de radlers is zowel bij AB Inbev als bij Alken-Maes een succes, al is dat volgens de FeBeD, de federatie van de drankenhandelaars, vooral een kwestie van thuisconsumptie. In de horeca wordt zulk limonadebier veel minder vaak besteld. Al lijkt ook dat een kwestie van tijd. Limonadebier is volgens AB Inbev immers vooral populair bij jonge twintigers, die veel opener staan voor biermixen dan oudere mensen.

Een lagere alcoholconsumptie heeft onmiskenbaar voordelen, maar toch is er ook kritiek op de trend. ‘Natuurlijk is minder alcohol beter dan meer’, zegt Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen. ‘Maar het probleem met zoetere bieren is dat ze vooral aanslaan bij jonge mensen. Zo dreigen jongeren steeds vroeger met alcohol te beginnen. Al moet het gezegd dat, anders dan bij soortgelijke voorbeelden als Bacardi Breezer, de brouwers zulke limonadebieren vooralsnog niet specifiek naar jongeren marketen.’

Jelle Henneman

Belgen die radlerbier drinken, doen dat vooral thuis.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content