IN SAMENWERKING met uitgeverij Lannoo is het Gemeentekrediet begonnen met een nieuw atlassenproject dat na verloop van tijd heel het Belgisch grondgebied moet bestrijken, te weten atlassen waar de getekende kaarten vervangen zijn door luchtfoto’s. De eerste van die ?Aeroatlassen” is enkele tijd geleden op de markt gegooid, dat was de ?AeroAtlas Antwerpen”. Daarna kwam het onverbiddelijke duo Aero-Atlas Vlaams-Brabant en Brussel” en ?AéroAtlas Brabant Wallon et Bruxelles”.

Het zijn grote dingen, van een kwaliteit een groot project waardig. De luchtfoto’s, in kleurendruk uiteraard, zijn genomen vanuit een op 2.500 meter hoogte vliegende aangepaste Cessna (met een gat in z’n vloer) op een mooie dag in de vroege zomer : dan staan de bomen in het groen en minder details zijn zichtbaar dan in de winter, maar de kleuren zijn zoveel mooier. Ze zijn zo scherp, de foto’s, dat men auto’s op straat ziet rijden. Ze zijn groot genoeg om een evolutie erop te kunnen volgen, en duidelijk genoeg in het geheel gesitueerd om een gewenste hoek moeiteloos te kunnen terugvinden.

DUIVENTIL.

De vraag is waar dit voor dient. Foto’s hebben natuurlijk wel het voordeel over getekende kaarten dat ze veel meer informatie brengen, veel meer in detail gaan, en de anders altijd dreigende waarschijnlijkheid van het fouten maken écht tot een minimum herleiden. Tegelijk kan men al deze voordelen tot nadelen omkeren. Foto’s bieden immers zoveel informatie, zeker dit soort luchtfoto’s, dat de relevante informatie vaak onzichtbaar wordt : bij getekende kaarten wordt wat relevant is geïsoleerd en in de verf gezet, wat men niet weten wil (de kleur van het dak van de duiventil achter de stal van boer Krelis) wordt weggelaten zo ontstaat een leesbare kaart, door het wit tussen de tekens. Op deze foto’s is er geen wit tussen de tekens, omdat er ook geen hiërarchie van tekens is.

Toch zijn ook deze kaarten, juist door hun volledigheid, kwetsbaar voor fouten. Omdat ze zo exact zijn, staan er ook details op die een maand na de opname niet meer juist zullen zijn : de duiventil is afgebroken, de drukkerij ernaast is uitgebreid. Zodat ook voor deze kaarten de algemene regel geldt dat ze vol fouten staan. De zin of het nut ervan buiten de esthetische zin, of die van het curiosum is dan ook die van een zeer grote, zeer perfecte momentopname. De momentopname van een stad, van een streek. Urbanisten en stedenbouwers kunnen hier veel plezier aan hebben. En liefhebbers.

Sus van Elzen

?AéroAtlas Brabant Wallon et Bruxelles”, Gemeentekrediet-Lannoo, Tielt-Brussel, 304 blz., 2450 fr.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content