Vlaamse digitale effecten veroveren Hollywood.

Om hun computeranimatiefilms te kunnen maken, gaan de studio’s van Disney en DreamWorks aankloppen bij de grote jongens van de digitale beeldcreatie: Pixar (“Toy Story”, “A Bug’s Life”) en PDI (“Antz”). Komt daar binnenkort ook het Vlaamse bedrijf Imagination in Motion bij? Met dertig werknemers is IIM het kleine broertje van de reuzen uit Silicon Valley, maar toch is Hollywood onder de indruk van het talent, de knowhow en de snelheid van werken (zonder enig kwaliteitsverlies). Bovendien investeert het bedrijf voortdurend in research en nieuwe software – allemaal van kapitaal belang bij zo’n snel evoluerende technologie.

IIM’s visitekaartje in Hollywood was een animatiefilmpje van zes minuten, waarin twee speelgoedpopjes uit de DreamWorks-productie “Small Soldiers” aan het dansen en zingen slaan. IIM speelde daarin zijn grootste troeven uit – de firma legt zich vooral toe op karakteranimatie, lip synch en gelaatsuitdrukkingen, en weet de digitale figuurtjes een mimiek te verlenen die we niet voor mogelijk hielden. Het in Sint-Stevens-Woluwe gevestigde bedrijf kreeg zes weken de tijd om de bijhorende videoclip te maken.

De music video voor “Small Soldiers” bracht de bal aan het rollen. IIM hoort nu ook tot de drie finalisten (de twee anderen komen uit Californië) om voor “DreamWorks” de sequel van “Antz” te maken. En het bedrijf maakt een serieuze kans om de digitale effecten te mogen verzorgen voor een nieuw project van Steven Spielberg.

Inmiddels wist gedelegeerd bestuurder Rudy Verbeeck een eigen project aan Hollywood te slijten: “Raptoms” (samentrekking van rappers en phantoms), een bioscoopfilm over de avonturen van wezentjes die in de computer leven maar genoodzaakt zijn cyberspace te verlaten en hun geluk in de reële wereld te beproeven. Twentieth Century Fox pompt dertig miljoen dollar in deze productie. Een duizelingwekkende som naar Belgische normen, maar niet voor Hollywood: “Antz” kostte dubbel zoveel. “Ook dit maakt het aantrekkelijk om de film hier te produceren”, zegt Verbeeck. Vreest hij dan niet dat de Amerikanen zijn geesteskind volledig zullen inpalmen en naar hun hand zetten – is dat trouwens niet wat Hollywood altijd doet? “Precies daarover hebben we zestien maanden onderhandeld”, zegt Verbeeck. Een zogeheten escape clausule laat Fox toe alsnog het hele project op te kopen. “Dat zou voor ons het meest winstgevend zijn, maar is helemaal niet de bedoeling”, reageert Verbeeck. “Het project is hier geboren en volgens onze Hollywood-partner, regisseur Steve Oedekerk, zijn wij de beste partij om het tot een goed eind te brengen.”

P.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content