Factcheck: Antwerpen heeft slechts 86.500 parkeerplaatsen voor 126.000 bewonersvergunningen

Volgens het Vlaams Belang werden in Antwerpen 126.000 parkeervergunningen voor bewoners uitgereikt, terwijl de stad niet meer dan 86.500 openbare parkeerplaatsen telt. Die cijfers kloppen. In grote steden is het niet ongewoon dat er meer parkeervergunningen dan plaatsen zijn. Maar in Antwerpen, waar dus voor één derde van de auto’s met vergunning geen plaats is, is de parkeerdruk wel erg hoog.

Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.

Op de Vlaams Belang-website V-Nieuws verschijnt op 24 april een artikel met als titel ‘Antwerpen: 126.000 vergunningen voor 86.500 parkeerplaatsen’. Volgens V-Nieuws kampt de stad met een groeiend parkeerprobleem. ‘Uit recente cijfers blijkt dat er 125.947 bewonersparkeervergunningen zijn uitgegeven, terwijl er slechts 86.500 openbare parkeerplaatsen beschikbaar zijn’, lezen we in het artikel, dat verwijst naar een mededeling van het Vlaams Belang waarin de partij het gebrek aan beleid aanklaagt.


In het V-Nieuws-artikel roept Antwerps gemeenteraadslid Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) het Antwerpse stadsbestuur op om te investeren in extra parkeervakken op het openbaar domein. ‘Iedere automobilist die in onze stad woont, zou recht moeten hebben op een parkeervergunning en tegenover iedere afgeleverde bewonerskaart, moet een beschikbare parkeerplaats staan’, aldus Van dermeersch. ‘Zolang er meer afgeleverde bewonerskaarten dan beschikbare parkeerplaatsen zijn, moeten de buurtparkings kosteloos worden gemaakt voor bewoners’, vindt de Vlaams Belang-politica.

We nemen contact op met het kabinet van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA), met de vraag of de cijfers die V-Nieuws publiceert kloppen. Woordvoerder Lauranne Van Dongen bezorgt ons onderstaande cijfers.

Totaal aantal uitgereikte parkeervergunningen voor bewoners:

– 01/01/2023: 120.499

– 01/01/2024: 125.580

– 01/01/2025: 126.430

Totaal aantal openbare parkeerplaatsen in de zones waar betalend/beperkt parkeren geldt (inclusief historisch centrum) op 01/01/2025, 01/01/2024 en 01/01/2023, inclusief elektrische laadplaatsen, exclusief autodeelplaatsen, mindervalideplaatsen, taxiplaatsen:

De cijfers komen overeen met die van V-Nieuws. Het klopt ook dat het aantal beschikbare parkeerplaatsen sinds 2023 is gedaald, terwijl het aantal uitgereikte bewonersvergunningen in die periode gestegen is. 

Op enkele bijkomende vragen voor de schepen – hoe groot het parkeerprobleem voor bewoners is en naar welke verhouding Antwerpen streeft – krijgen we, ondanks aandringen, geen antwoord. 

Gent

Ter vergelijking vragen we dezelfde cijfers op in Gent. Het kabinet van schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke (Voor Gent) bezorgt ons onderstaande informatie:

Totaal aantal uitgereikte parkeervergunningen voor bewoners: 

– 01/01/2023: 45.048

– 01/01/2024: 45.466

– 01/01/2025: 50.193

Totaal aantal openbare parkeerplaatsen in de zones waar betalend/beperkt parkeren geldt (inclusief historisch centrum), inclusief elektrische laadplaatsen, exclusief autodeelplaatsen, mindervalideplaatsen en taxiplaatsen:  

– 01/01/2023: 35.221

– 01/01/2024: 35.239

– 01/01/2025: 42.109 

‘Tussen 2022 en 2025 zijn de voor bewoners gereserveerde zones en de betalende zones uitgebreid, waardoor zowel het aantal parkeerplaatsen als het aantal bewonersvergunningen toegenomen is’, aldus schepen Vandenbroucke.


‘In Gent is een eerste bewonersvergunning gratis, waardoor er vermoedelijk ook inwoners met een vergunning zijn die hun voertuig normaal gezien op privéterrein parkeren. Op dat aandeel hebben we geen zicht’, voegt Vandenbroucke eraan toe.

Verder geeft de schepen nog mee dat de verhouding tussen het aantal bewonersvergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen sterk varieert van wijk tot wijk. Zo zijn er in de Muide slechts parkeervergunningen voor 65 procent van de beschikbare plaatsen, terwijl er in de buurt van de Coupure 1,4 vergunningen zijn uitgereikt per parkeerplaats.


Parkeerdruk

Ook in Gent worden er dus meer bewonersvergunningen uitgereikt dan er parkeerplaatsen zijn, al is de verhouding daar een stuk gunstiger dan in Antwerpen.

‘De parkeerdruk is in de meeste grotere steden een probleem’, reageert mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen en UGent) aan de telefoon. ‘Maar als er voor een derde van de wagens met vergunning geen plaats is, zoals in Antwerpen, dan verbaast het niemand dat centrumbewoners soms tot een half uur moeten zoeken naar een parkeerplaats. Dat is niet alleen onaangenaam voor die bewoners, dat extra rondjes rijden is ook slecht voor het milieu en voor de verkeersveiligheid.’

‘Minder parkeerplaatsen zorgen soms voor méér uitlaatgassen’

Lauwers benadrukt ook dat de gemiddelde cijfers de enorme tekorten in sommige wijken of deelgemeenten wellicht nog enigszins verdoezelen. ‘In Borgerhout bijvoorbeeld is het probleem een stuk groter dan in Wilrijk.’

Hoe kan de stad vraag en aanbod meer in evenwicht brengen?

Sinds augustus 2023 kunnen bezoekers niet meer op straat parkeren in het historisch centrum van Antwerpen. Straatparkeerplaatsen zijn daar voorbehouden voor bewoners, bezoekers mogen er enkel ondergronds parkeren. ‘Dat is alvast een stap in de goede richting’, vindt Lauwers, al zou Antwerpen volgens hem meer kunnen doen.

‘Nu zijn er heel wat garagebezitters die toch op straat parkeren’, zegt Lauwers. ‘Bij de aanvraag van een bewonersvergunning moest je vroeger in eer en geweten aangeven of je een eigen garage had. In dat geval kon je geen vergunning krijgen. Er zijn altijd mensen die daarover liegen natuurlijk, maar nu wordt het zelfs niet eens meer gevraagd. Bovendien is zo’n vergunning in Antwerpen ook gratis voor een tweede wagen, terwijl die in Gent betalend is. Er zijn ook steden zoals Stockholm of Amsterdam, waar een bewonersvergunning veel duurder is – 1500 euro per maand in Stockholm – maar waar je ook pas een bewonersvergunning kunt krijgen wanneer er een plaats vrijkomt.’

Conclusie

– Volgens het Vlaams Belang werden in Antwerpen 126.000 parkeervergunningen voor bewoners uitgereikt, terwijl de stad niet meer dan 86.500 openbare parkeerplaatsen telt. 

– Die cijfers kloppen.

– In grote steden is het niet ongewoon dat er meer parkeervergunningen dan plaatsen zijn. Maar in Antwerpen, waar dus voor één derde van de auto’s met vergunning geen plaats is, ligt de parkeerdruk wel erg hoog.

– We beoordelen de claim als waar.

Bronnen

In het artikel vindt u links naar alle gebruikte bronnen.
Bovendien werd voor deze factcheck contact opgenomen met de volgende mensen:

– Mailverkeer met Lauranne Van Dongen tussen 5 en 26 mei 2025

– Telefoongesprek met Joris Vandenbroucke op 6 juni 2025

– Telefoongesprek en mailverkeer met Dirk Lauwers tussen 3 en 5 juni 2025

Alle bronnen werden het laatst geraadpleegd op 6 juni 2025.

Meer informatie over de factchecks vindt u op de website van Knack.

U vindt onze factchecks ook terug bij deCheckers, samen met betrouwbare factchecks van andere Vlaamse redacties.

Knack is erkend lid van het International Fact-Checking Network (IFCN) en European Fact-Checking Standards Network (EFCSN).

Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien?
Vul uw vraag in op de website van deCheckers met exacte bronvermelding van het citaat of stuur het naar factcheck@knack.be.


Roularta Media Group
© Roularta Media Group

Knack maakt onderdeel uit van Roularta Media Group.

Partner Content