Kleur van ogen is indicatie voor risico op alcoholverslaving, zeggen wetenschappers

© istockphoto.com

Wetenschappers aan de universiteit van Vermont zeggen dat ze een verband hebben ontdekt tussen de kleur van de ogen en afhankelijkheid van alcohol. Mensen met blauwe ogen lopen meer risico op een alcoholverslaving dan mensen met donkerbruine ogen, concluderen ze.

Uit een databank van profielen van 10.000 patiënten met een psychiatrische aandoening, zoals een verslaving, trokken Arvis Sulovari en Dawei Li 1.263 profielen van Amerikanen met een alcoholverslaving en met Europese voorouders.

Na meerdere analyses, zo melden Amerikaanse media, kwamen ze tot de conclusie dat Europese Amerikanen met een lichte kleur van ogen, zoals blauw en groen en grijs, meer kans op een alcoholafhankelijkheid hadden dan die met donkerkleurige ogen. Blauwe ogen blijken het sterkst geassocieerd met een alcoholafhankelijkheid.

Volgens de onderzoekers dragen hun bevindingen bij tot de hypothese dat alcoholverslaving een genetische component heeft. Het is al bekend dat mensen van Aziatische origine minder goed tegen drank kunnen omdat ze een andere genetische variant hebben van het enzym aldehyde dehydrogenase, dat alcohol afbreekt.

Het onderzoek is gepubliceerd in het julinummer van het American Journal of Medical Genetics: Neuropsychiatric Genetics. (KVDA)