"Kindhuwelijken blijven bestaan door diepgewortelde genderongelijkheid"

09/11/15 om 17:04 - Bijgewerkt om 17:12

In Bangladesh, Indonesië en Pakistan zijn kindhuwelijken, vooral voor meisjes, nog steeds schering en inslag. Dat blijkt uit een rapport van Plan International, op basis van enquêtes en kwalitatief onderzoek.

"Kindhuwelijken blijven bestaan door diepgewortelde genderongelijkheid"

Volgens Plan International zijn er nog steeds veel kindbruidjes in onder meer Bangladesh © REUTERS

Belangrijke oorzaken zijn diepgewortelde tradities en opvattingen die ervan uitgaan dat vrouwen minderwaardig zijn, aldus Plan België maandag in een persbericht.

In Bangladesh is het percentage kindhuwelijken met 65 procent het hoogst. In sommige onderzoeksgebieden is zelfs 73 procent van de vrouwen voor haar achttiende getrouwd, tegenover 2,8 procent van de mannen. Meer dan een kwart (27 procent) van de meisjes trouwt zelfs tussen 12 en 14.

Volgens Mark Pierce, regionaal directeur van Plan International in Azië, blijven kindhuwelijken bestaan door een diepgewortelde genderongelijkheid, een vastgeroest geloof dat een vrouw minderwaardig is. Maar ook andere factoren zoals armoede en een gebrek aan onderwijs spelen een rol. "Het onderzoek toont aan dat onderwijs, jobkansen, toegang tot seksuele en reproductieve gezondheidszorg en een performant wettelijk kader een aanzienlijk verschil maken in de mate waarin kindhuwelijken door een gemeenschap worden aanvaard of afgekeurd."

Aanbevelingen

Plan International geeft een reeks aanbevelingen om kindhuwelijken te stoppen. "De problematiek moet op verschillende fronten worden aangepakt. Er moet worden gefocust op het verminderen van armoede en de creatie van jobkansen, vooral voor meisjes", klinkt het. Voorts moeten meer jongeren en meisjes de kans krijgen om naar een degelijke school te gaan.

Volgens Plan International moeten gemeenschappen ook veiliger worden en moet de straffeloosheid van geweld tegen vrouwen verdwijnen. Daarnaast moeten de wetten volgens de organisatie strenger en beter worden geïmplementeerd. Volgens hen kan de boodschap dat meisjes gelijke kansen verdienen doordringen via meer sensibilisatie in de lokale gemeenschappen. (Belga/MVM)

Onze partners