Egypte verbiedt vier tv-zenders wegens 'schadelijk voor nationale veiligheid'

03/09/13 om 15:17 - Bijgewerkt om 15:28

Een Egyptische rechtbank heeft geoordeeld dat vier tv-zenders moeten stoppen met uitzenden, omdat hun berichtgeving schadelijk zou zijn voor de nationale veiligheid.

Egypte verbiedt vier tv-zenders wegens 'schadelijk voor nationale veiligheid'

Een Egyptische man kijkt naar televisie. © REUTERS

Een rechtbank in Egypte heeft bevolen dat vier televisiezenders hun uitzendingen moeten staken. Onder meer een zender van de Moslimbroederschap en het Egyptische kanaal van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera worden uit de lucht gehaald.

De rechtbank is van oordeel dat de vier stations foutieve en eenzijdige informatie hebben verspreid, waardoor ze de eenheid van het land in gevaar hebben gebracht. De zenders zelf vinden dat hun het zwijgen werd opgelegd.

Volgens BBC gaat het om Ahrar 25, het televisiestation van de Moslimbroeders, de Egyptische poot van Al-Jazeera en de islamistische zenders Al-Quds en Al-Yarmuk.

Jacht op kritische media

Er werden al drie buitenlandse journalisten het land uitgezet, omdat ze niet over de juiste papieren zouden beschikken. Zij werkten voor de Engelstalige afdeling van Al-Jazeera. Buitenlandse journalisten maken al langer melding van een door de overheid gestimuleerd vijandig klimaat jegens (buitenlandse) journalisten.

Eerder werden al enkele andere tv-zenders uit de lucht gehaald, die positief berichtten over de Moslimbroederschap. Dat gebeurde meteen na het afzetten van de Egyptische president Mohammed Morsi op 3 juli.

Sinds het leger de macht greep in Egypte, zijn verschillende vooraanstaande leden van de Moslimbroederschap gearresteerd. Ook voormalig president Morsi wacht in voorhechtenis op zijn proces. De openbare aanklager maakte bekend dat hij wordt beschuldigd van 'het aanzetten tot geweld en moord'. (YD/SD)

Onze partners