10 dingen waarmee Michael O’Leary (Ryanair) de wenkbrauwen deed fronsen

Ryanair-topman Michael O'Leary © Belga
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Michael O’Leary, de topman van Ryanair, verbaasde met de aankondiging dat de lagekostenmaatschappij naast Charleroi ook op Brussels Airport gaat vliegen. De excentrieke Ier (52) heeft er een patent op om de wenkbrauwen te doen fronsen met nieuwe maatregelen, gekke ideeën of controversiële uitspraken. Een overzicht.

Betalen voor het toilet

In 2009 zei O’Leary dat hij Ryanair-klanten voortaan 1 pond (1,12 euro) wilde laten betalen voor het gebruik van het toilet aan boord. Hij dacht daarbij aan een speciaal slot met munten op de toiletdeuren. Via een woordvoerster kwam de maatschappij daar later op terug: ‘O’Leary dacht waarschijnlijk gewoon hardop, het was een grapje.’

Extra kosten

De basisprijs van vliegtickets is nog altijd het laagst bij Ryanair, maar de kosten voor extra diensten zijn de voorbije jaren flink toegenomen. Zo startte de vliegmaatschappij begin dit jaar met het aanrekenen van administratiekosten voor boekingen via de website – dat terwijl het vrijwel onmogelijk is om op een andere manier een ticket te boeken. Die dossierkosten zijn intussen weer afgeschaft. Andere kosten die Ryanair los van de ticketprijs en de administratiekosten aanrekent, zijn onder andere: inchecken van de bagage, eten en drinken aan boord en een kredietkaarttoeslag.

Bagage ontmoedigen

In augustus nog verhoogde Ryanair de prijs voor bagage. O’Leary kondigde toen aan dat het zijn bedoeling is de prijzen te blijven verhogen tot ‘niemand nog iets meeneemt en we van de bagage verlost zijn.’ Hij zegt het aantal passagiers dat bagage opgeeft, al met een vijfde te hebben kunnen terugdringen en zo ‘een vermogen’ te hebben uitgespaard.

Vetbelasting

Een ander controversieel idee van O’Leary dat er uiteindelijk (nog) niet gekomen is, is een extra heffing voor zwaarlijvige passagiers of ‘vetbelasting’. Het idee kwam er volgens hem naar aanleiding van een groot internationaal onderzoek waaruit was gebleken dat een groot deel van de passagiers voorstander was van zo een belasting. Uiteindelijk heette het dat de ‘vetbelasting’ om praktische redenen niet haalbaar was.

Staanplaatsen

O’Leary hoopt nog steeds staanplaatsen te kunnen aanbieden op zijn vliegtuigen. Dat het voor de luchtvaartautoriteiten nog altijd verplicht is om aan boord een gordel te dragen, vindt de Ryanair-baas belachelijk. ‘Als een vliegtuig crasht, zal zo’n gordel echt geen levens redden,’ stelt hij. ‘In de Londense metro draagt ook niemand een gordel.’ O’Leary zou zo’n staanplaatsen willen aanbieden op vluchten richting Europese bestemmingen met weinig turbulentie voor de stuntprijs van 1 pond.

Copiloten afschaffen

Om vluchten goedkoper te kunnen aanbieden, lanceerde O’Leary in 2010 het idee om de copiloot af te schaffen en stewards en stewardessen een opleiding te geven om indien nodig het vliegtuig veilig aan land te zetten. In een reactie aan de Britse krant Financial Times lanceerde Ryanair-piloot Morgan Fisher een tegenvoorstel: ‘Vervang de CEO door een stagiair van de crew, die jaarlijks netto 13.200 euro krijgt.’

Opvallende bekentenis

In september van dit jaar gebeurde er iets heel ongewoons: O’Leary gaf voor het eerst toe dat de ‘machoreputatie van zijn bedrijf een probleem kan vormen en dat een klantvriendelijker benadering wel eens zou kunnen lonen. De Ier erkende dat Ryanair met zijn strikte naleving van de regels ‘mensen onnodig pissig kan maken’ en ‘dat moet vermeden worden.’ Hij belooft daar het komende jaar werk van te maken.

Boycot

Bekend zijn ook de spanningen tussen Ryanair en de Europese instellingen. Zo beschuldigde O’Leary de Europese Commissie van een boycot tegen zijn bedrijf. ‘De Commissie verbiedt wel degelijk haar medewerkers om lowcost te vliegen. Ze liegt als ze zegt dat er geen Ryanair-boycot geldt,’ aldus de strijdvaardige Ier.

Conflict met Waalse regering

Toen de Waalse regering in juli van dit jaar het voorstel lanceerde om passagiers op de regionale luchthavens van Charleroi of Luik een taks (3 euro per ticket) te laten betalen, dreigde O’Leary ermee de activiteiten van Ryanair op Charleroi af te bouwen. Dreigementen die hun vruchten afwierpen: de regering liet het voorstel vallen.

Controversiële uitspraken

Het is bekend dat O’Leary als geen ander kan provoceren. Enkele weken geleden nog gaf hij in een interview in de Britse pers zijn ongezouten mening over het gezinsleven. Zo vindt hij dat mannen beter niet aanwezig zijn bij de geboorte van hun kinderen en noemt hij vaderschapsverlof onzin. ‘Mannen die tijd willen spenderen met hun pasgeboren kinderen, veinzen gewoon interesse. Wij verspreiden het zaad, vrouwen krijgen de baby’s’, klonk het. Lees nog 10 memorabele quotes van Michael O’Leary.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content