Slimme jongens onder elkaar

13/01/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

Wie beweert dat de literatuurkritiek maar beter helemaal uit de printmedia wegtrekt om zich in de online speeltuin te vermeien, miskent de kracht van het gedrukte woord. Pleidooi voor een literaire printkritiek mét internetpoot én voor een ingrijpende reshuffle van de gesubsidieerde, literaire tijdschriftensector.

Matthijs de Ridder, literatuurwetenschapper (UA) en drijvende kracht achter De Reactor, een nieuw platform voor literatuurkritiek dat haast uitsluitend online is in te kijken, bond de kat de bel aan. In zijn 'pleidooi voor een koel afscheid van de dagbladkritiek' in de leeswolf (november 2009) - maandelijks wordt één artikel van De Reactor-site gehaald en op leeswolf-papier gezet - riep hij gelijkgezinden onomwonden op om definitief uit te wijken naar het internet. Het hopeloos vercommercialiseerde printmedialandschap, aldus vrijwillige e-balling De Ridder, zou immers geen plaats meer bieden voor doorwrochte literatuurbeschouwingen, het handelsmerk van De reactor. De Ridder, in een vorig leven kortstondig criticus bij De Standaard, ging zelfs zover om zijn eigen exit te omarmen: 'We moeten er dus misschien gewoon mee ophouden om kranten (en opiniebladen) als de uithangborden van onze cultuur te beschouwen. Ze zijn wat ze zijn: commerciële ondernemingen die zich - en terecht - geen ideële opdracht laten aanmeten.' Vooral die parenthese tussen gedachtestrepen spreekt boekdelen. De printpers heeft volgens De Ridder - en dus 'terecht' welteverstaan - geen 'ideële opdracht', lees: hoeft zich niet te bekommeren om zijn democratische bestaansreden van openbare informatievoorziening en debatruimte. Nee, de klassieke pers is gewoon een geldmachine, zoals vele andere. Beseft De Ridder dat hij met zijn simplistische sanctionering van de totale - en dus volgens hem terechte - commercialisering van de pers de ontstaansgeschiedenis van de westerse printmedia kortweg onder het tapijt veegt? Weet hij dan niet dat uitgerekend de literatuurkritiek uit de geest van de moderne printmedia is geboren?
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners