Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

12/03/13 om 09:42 - Bijgewerkt om 09:42

Hoe realistisch is de '1 liter auto' van Volkswagen?

Het Autosalon van Genève sluit zondag zijn deuren. 120 wereld- en Europese premières moeten doen vergeten dat de auto-industrie in Europa in crisis verkeert. Zelfs Volkswagen heeft het moeilijk, maar moeilijk gaat ook. Dat bewijst de XL1, een plug-in hybride die minder dan 1 l/100 km verbruikt.

Hoe realistisch is de '1 liter auto' van Volkswagen?

Ruim tien jaar geleden presenteerde Ferdinand Piëch, huidig voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen AG, een prototype van een tweezitter dat minder dan 1 l/100 km verbruikte. Wat toen nog verre toekomst leek, is vandaag werkelijkheid. De XL1 verbruikt volgens de constructeur 0,9 l/100 km en hij is daarmee de zuinigste auto ter wereld. Dankzij de plug-in hybridetechnologie - bestaande uit een tweecilinder TDI-motor van 48 pk en een elektromotor van 27 pk - kan deze futuristische tweezitter 50 km ver puur elektrisch en dus volledig emissievrij rijden. Hij stoot 21 g/km CO2 uit en is daarmee de milieuvriendelijkste auto op de markt, mede dankzij zijn ultralicht hightechkoetswerk uit koolstofvezelversterkte kunststof (KVK) en een extreem lage luchtweerstand van Cw0,189. De XL1 weegt minder dan 800 kg, is 3,888 m lang, 1.665 m breed en amper 1,153 m hoog, en trekt op van 0 tot 100 km/u in 12,7 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 160 km/u. Door de mix van elektrisch rijden en rijden op diesel zorgt een tankinhoud van 10 liter voor een autonomie van 500 km.

Het geluid van de tweecilinder dieselmotor wordt nauwelijks gedempt en gaat al snel over in een enerverend lawaai. Dat heeft ermee te maken dat alles aan deze auto tot in het kleinste detail is bestudeerd in functie van intelligente gewichtsbesparing. Zo vervangt een camera de zijspiegels en heeft men bewust afgezien van rijassistentiesystemen. Airco is wel aan boord, om te voorkomen dat de inzittenden in zwijm zouden vallen door de hoog oplopende temperatuur in de cockpit. In- en uitstappen vereist - ondanks de vleugeldeuren - de nodige lenigheid en maakt de XL1 ongeschikt voor 60-plussers en mannen met een bierbuik. Alsof VW daar wakker van ligt. De XL1 wordt immers op een beperkte oplage van 250 exemplaren - met de hand - gebouwd in de voormalige Karmann-fabriek van Osnabrück waar nu de Golf Cabriolet en Porsche Boxter van de band lopen. Het prijskaartje van 40.000 euro is dus louter symbolisch. Naar verwachting zal Volkswagen de XL1 gebruiken als een rijdend reclamebord. Om aan de wereld te tonen dat VW niet alleen een volumemerk is, maar dat het ook een voortrekkersrol vervult.

De XL1 bewijst dat plug-in hybridetechnologie voor de komende twintig jaar een realistisch en betaalbaar alternatief vormt voor louter elektrische aandrijving via accu- of waterstof. De XL1 toont ook welke mogelijkheden en voordelen het gebruik van nieuwe materialen en grondstoffen biedt op het vlak van gewichtsbesparing, rigiditeit en belastbaarheid tegenover staal en aluminium.

Een auto voor dagelijks gebruik is de XL1 (nog) niet, een voorafbeelding van de auto van de toekomst is hij des temeer. De XL1 is ook een ode aan het genie dat Ferdinand Piëch heet. De 75-jarige voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen AG heeft de voorbije vijftig jaar als geen andere ingenieur/topmanager bijgedragen aan de technologische ontwikkeling van de automobiel in het algemeen en aan de merken Audi, Porsche en VW in het bijzonder. Toen hij in 2002 een eerste prototype van de '1 liter auto' voorreed, was het geloof in de slaagkansen van het project gering. Tien jaar later oogst de visionaire techneut applaus op alle banken, en treedt VW voorgoed uit de schaduw van Mercedes-Benz als toonaangevende autobouwer. Ten laatste tegen 2018 moet Volkswagen de grootste autobouwer ter wereld zijn, met de XL1 zet VW alvast een beslissende stap in de goede richting. Wat uitziet als een supersportwagen is in feite een super spaarzame wagen, met een extreem lage CO2-uitstoot van 21 g/km en een actieradius van 500 km.

Urbain Vandormael

Onze partners