From zero to hero: deze verguisde voeding mogen we weer eten

04/04/16 om 15:56 - Bijgewerkt om 15:55

5 voedingsmiddelen die ooit zogezegd 'slecht' voor u waren,... maar nu niet meer.

From zero to hero: deze verguisde voeding mogen we weer eten

© iStock

Voedingsrichtlijnen en -aanbevelingen neigen nog al eens te veranderen door de jaren heen in het licht van nieuw wetenschappelijk onderzoek. Dat is een van de redenen waarom sommigen het bos door de bomen niet meer zien als het gaat over wat we nu wel nog mogen eten of niet. De Britse voedingsexpert Scott Harding somt voor The Conversation, vijf voedingsmiddelen op die van hero to zero gingen en weer terug.

1. Eieren

Lang werd aangenomen dat eieren slecht voor het hart zouden zijn. Een groot ei bevat immers 185 mg cholesterol die zou bijdragen tot hoge cholesterolwaarden in het bloed. Maar de voorbije 20 jaar hebben wetenschappers aangetoond dat een normale inname van cholesterol via de voeding eigenlijk weinig invloed heeft op de cholesterol in iemands bloed.

Het heeft enige tijd geduurd, maar de eieren en ander voedsel met een hoge cholesterol (zoals kip, lever en schaaldieren) zijn nu van de lijst van 'te mijden producten' gehaald. Eieren zijn een perfecte bron van proteïnen, gezonde etten en verschillende vitaminen en mineralen.

2. Smeervetten

Het verhaal van smeervetten is wellicht een van de meest verwarrende in de voedingsindustrie. Sinds het midden van de jaren 1800 heeft margarine, dat gemaakt is van plantaardig vet, in de meeste ontwikkelde landen boter vervangen uit bezorgdheid voor het teveel aan verzadigde vetten. Hoewel het aantal hart-gerelateerde aandoeningen bij de bevolking begon te dalen, ontdekten wetenschappers in een onafhankelijk onderzoek een link met transvetten (vetten die gemaakt worden door plantaardige vetten gedeeltelijk te hydrogeneren om margarines te maken). Daarop werden ook aanbevelingen gedaan om transvetten te mijden. Maar nu de voedselindustrie ook transvetvrije margarines produceert, is margarine opnieuw veilig om te eten, zolang het label niet spreekt van 'Gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie'.

3. Aardappelen

Aardappelen zijn een van de weinige groenten die als ongezond worden beschouwd. Vanwege hun hoge glycemische index worden ze op één hoopje gegooid met geraffineerde koolhydraten. Maar aardappelen zijn ook rijk aan koolhydraten, vitamine C, sommige B-vitamines en spoormineralen. Het maakt ook heel wat uit hoe je de aardappelen bereidt, met name wat betreft de aspecten van het zetmeel in de aardappelen. Gekookte en afgekoelde aardappelen doen de hoeveelheid resistent zetmeel in de aardappel toenemen. Dit resistent zetmeel kan niet verteerd worden, maar dient vooral als voeding voor de darmen. Ze maken je darmen gezonder en sterker.

4. Zuivel

Zuivelproducten zoals melk, boter, yoghurt en kaas waren ooit essentieel in ons dieet, maar de gezondheidsboodschappen zijn tegenwoordig iets minder eenduidig. Positieve aspecten van zuivel zijn hun hoge hoeveelheid aan proteïnen en calcium. Maar sommige producten bevatten dan weer hoge dosissen verzadigd vet. Hoewel het beter is om verzadigde vetten te mijden, kan een stukje kaas af en toe heus geen kwaad in een voor de rest calorie- en vetnormaal dieet. Omdat zuivel dus zowel gezonde als ongezonde aspecten vertoont is het moeilijk bepaalde hoeveelheden of specifieke zuivelproducten aan te bevelen.

5. Rauwe noten en notenpasta's

Noten hebben een slechte reputatie vanwege hun hoog vetgehalte en aantal calorieën. Sommige diëtisten raden ze zelfs af voor mensen die willen afvallen. Maar er is een groeiend bewijs dat rauwe noten essentieel zijn voor een gezond dieet en voor het behoud van een gezond gewicht. Volgens een recente studie in het British Journal of Nutrition reduceert het eten van rauwe noten het risico op hartziektes. Welke componenten in de noten precies verantwoordelijk zijn voor deze gezondheidsvoordelen is niet helemaal duidelijk.

Ook notenpasta's, zoals pindakaas, horen thuis in een evenwichtig dieet. Het vet in pindakaas heeft een gezond profiel en pindakaas is bovendien een geweldige bron van proteïnen, vezels, vitamine B6 en magnesium. Kijk echter uit met het aantal calorieën als u graag notenpasta's eet. (TE)

Lees meer over:

Onze partners