Kristien ‘The woman you love to hate’ Hemmerechts wordt 60

Kristien Hemmerechts: 'Mensen kunnen me ontzettend haten zonder me ooit ontmoet te hebben, maar ze kunnen al even ongefundeerd heel erg verliefd op me worden' © Filip Van Roe

Morgen viert Kristien Hemmerechts haar 60e verjaardag met de roman ‘Alles verandert’, een nieuw staaltje shock-literatuur waarin de macho-seksualiteit eens te meer op de korrel wordt genomen.

De Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts viert morgen haar zestigste verjaardag. En wat voor een mooier geschenk is er voor een auteur dan de geur van een nieuw boek? In Hemmerechts’ geval is dat ‘Alles verandert’, haar antwoord op ‘In ongenade’, de bekende roman van Nobelprijswinnaar Literatuur J.M.Coetzee uit 1999 die in 2008 ook een opgemerkte verfilming kende met John Malkovich in de hoofdrol.

Penis pen mes

Sinds haar pamflet ‘De man, zijn penis en het mes’ (2008) voert Hemmerechts een kruistocht (pun intended) tegen de male chauvinist pigs in het algemeen en de al te mannelijk gebrachte seksualiteit in de literatuur in het bijzonder.

Kristien 'The woman you love to hate' Hemmerechts wordt 60
© Alle rechten voorbehouden

‘Alles verandert’, haar nieuwste roman, wil dus Coetzee’s beroemde ‘In disgrace’ van antwoord dienen. Bij Coetzee, die ooit ook literatuur doceerde zoals Hemmerechts dat doet aan de HUBrussel, vergreep de protagonist-literatuurprof zich aan een van zijn gekleurde studentes die later klacht tegen hem indiende omdat ze onvoldoende punten kreeg voor een examenopdracht. De professor neemt daarop prompt zelf ontslag om een publieke hetze voor te zijn. Hemmerechts doet het verhaal nu dunnetjes over met een vrouwelijke literatuurprofessor in de hoofdrol die zich eveens – de symmetrie moet perfect zijn – op een studente werpt. Dildo’s zijn het geliefkoosde speeltje van Hemmerechts’ hoofdpersonage en dat zal de studente dus geweten hebben.

SM-schrijfster

Hemmerechts is zich sinds ‘Een zuil van zout’ (1987), haar veelgeprezen debuut, altijd bezig blijven bezig houden met het exploreren van de (vrouwelijke) seksualiteit. Gaandeweg verschoof haar focus naar een kritiek op de fallocratie in de letteren en de eenzijdig mannelijke beschrijving van erotiek in de romanliteratuur. Daarom wou ze als schrijfster met literaire middelen laten zien hoe een andere seksuele beleving er zou kunnen uitzien.

Met deze unique selling proposition veroverde Hemmerechts een unieke plaats in de Vlaamse en Nederlandstalige literatuur. De laatste jaren kiest ze steevast controversiële of provocerende thema’s om haar ding te doen. In ‘De vrouw die de honden eten gaf’ (2014), kroop ze in de huid van Michelle Martin, zoals die werd misbruikt door Marc Dutroux, en nu identificeert ze zich dus met de vrouwelijke dader van een campusverkrachting.

Hemmerechts is goed op weg om dé Nederlandstalige SM-schrijfster bij uitstek te worden, zo lijkt het wel.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content