Woestijnvis: fictie op de helling door fiscale constructie

© Belga

Productiehuis Woestijnvis kan door een fiscale constructie problemen krijgen om de financiering voor fictie rond te krijgen.

De holding boven Woestijnvis, De Vijver Media, kocht in het voorjaar van 2011 VT4 en Vijftv. En dus wordt het voor hen onmogelijk nog een beroep te doen op financiële ondersteuning via het taxsheltersysteem, zo schrijft De Standaard.

Dat is een fiscale constructie die het voor bedrijven aantrekkelijk maakt te investeren in fictie – volgens De Standaard is fictie maken zonder die steun zelfs zo goed als onmogelijk. Maar aan die steun zijn strenge regels verbonden. Wie een beroep wil doen op het taxsheltersysteem mag niet verbonden zijn aan een tv-omroep, zelfs niet onrechtstreeks, zegt taxshelterspecialist Rolf Declerck aan de krant.

“Die bedrijven mogen geen zusterbedrijven zijn. De een mag ook geen dochter- of moederbedrijf zijn van de ander. Het gaat zelfs zo ver dat ze geen gemeenschappelijke leden in hun raden van bestuur mogen hebben.”

‘Woestijnvis had dit moeten voorzien’

En daar knelt het schoentje: Woestijnvis en SBS Belgium van VT4 en Vijftv zijn zusterbedrijven die dan nog leden in de raad van bestuur delen. Wouter Vandenhaute zit bijvoorbeeld zowel in de raad van bestuur van moederholding De Vijver als in die van SBS Belgium en in de raad van bestuur van Woestijnvis.

Declerck stipt aan dat de regels strenger zijn voor wie geld wil, dan voor wie geld wil investeren. “Eigenlijk hadden ze dit moeten voorzien bij de overname.”

Naast het taxsheltersysteem is er nog een manier om fictie gefinancierd te krijgen: het Mediafonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (Vaf) – overheidssubsidies voor prestigefictie. Maar ook daarvoor wordt onafhankelijkheid van een Vlaamse omroep gevraagd. Woestijnvis heeft nog geen aanvraag gedaan, klinkt het bij het Vaf.

Woestijnvis: ‘Wij zijn niet gelukkig’

Woestijnvis haalt gemiddeld de helft van het fictiebudget bij het Mediafonds en via het taxsheltersysteem. Hun fictie komt dus op de helling te staan: “Wij zijn niet gelukkig”, klinkt het bij Olivier Goris van Woestijnvis. Hij noemt de steun van de taxshelter en het mediafonds “essentieel” voor de “eigen topfictie”, zoals Het Eiland, Van Vlees en Bloed en De Ronde, die ze maakten. Zelfs de Belgische kaskraker Loft was er nooit gekomen zonder, aldus Goris.

Woestijnvis denkt erover na om de bedrijfsstructuur aan te passen. Maar daar mag het niet bij blijven: “We willen ook de discussie met de overheid opstarten. Als regels het draaien van series als De Ronde onmogelijk maken, zitten we met een probleem.” (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content