'Veiligheidsgevoel bij de reiziger verhogen'

18/07/12 om 06:55 - Bijgewerkt om 06:55

De Kamer stemt over twee wetsontwerpen van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) die het veiligheidspersoneel van het openbaar vervoer en de politie meer armslag moeten geven. Critici vrezen voor de privacy van de reiziger.

'Veiligheidsgevoel bij de reiziger verhogen'

© Belga

Milquet wil de bevoegdheden van het veiligheidspersoneel op drie punten uitbreiden. Voortaan zouden veiligheidsagenten niet alleen op tram, metro of bus kunnen patrouilleren, maar ook in een straal van 15 meter errond. Veiligheidsagenten zouden ook makkelijker moeten kunnen overgaan tot identiteitscontroles. Nu kan zo'n controle enkel als de reiziger ermee instemt. Die instemming wordt afgeschaft, waardoor de identiteit van een reiziger ook kan worden gecontroleerd tegen zijn wil. Tot slot zouden ze reizigers voortaan ook langer kunnen vasthouden. Het huidige halfuurtje 'vatten' wordt ingeruild voor twee uur.

Gratis camerabeelden

Ook politieagenten zullen efficiënter kunnen optreden. Zo stelt Milquet voor om de politie alle camerabeelden die op het openbaar vervoersnet zijn gemaakt 'in real time' en gratis te laten bekijken. 'Behalve voor de beelden van de NMBS, kan de politie dit vandaag ook al', zegt de federale politie. Online camerabeelden laten toe dat er beter wordt ingespeeld op de 'zwarte vlekken' in het openbaarvervoersnet. 'Het veiligheidsgevoel bij de reizigers wordt bovendien verhoogd als reizigers weten dat de politie hen op scherm in het oog houdt', zegt federaal parlementslid Bercy Slegers (CD&V).

Privacy

Kamerlid Eric Jadot (Ecolo) is niet tevreden over de verviervoudiging van de aanhoudingsduur. Volgens hem volstaat één uur. Jadot vindt niet dat de beveiligingsagenten de tekortkomingen bij de politie - namelijk het niet op tijd ter plaatse geraken - moeten opvangen, vooral niet als iemands bewegingsvrijheid wordt ontnomen.Slegers wijst dan weer op de nieuwe ideologische discussie die de regeling over de camerabeelden op gang trekt. Zo stelt ze zich de vraag of beelden niet beter kunnen worden bekeken door privéfirma's zodat de politie zelf meer op straat kan zijn.

'Geen MIVB-politiedienst'

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB is tevreden met de voorstellen die op tafel liggen. 'Hoewel de veiligheidsagenten voortaan over meer slagkracht zullen beschikken, verandert er in essentie niets aan hun bevoegdheden', zegt woordvoerder Guy Sablon. De rolverdeling tussen de politie en het veiligheidspersoneel blijft ongewijzigd. En dat vindt hij goed. 'De MIVB is geen vragende partij om een eigen politiedienst te gaan oprichten.' Extra scholing voor het veiligheidspersoneel is dan ook niet onmiddellijk voorzien. De politievakbond VSOA is voorzichtiger. 'Hoe meer veiligheid hoe beter, maar deze maatregelen mogen niet gebruikt worden ter vervanging van de extra beloofde politieagenten', zegt VSOA-ondervoorzitter Vincent Houssin.

Extra agenten

De aanleiding voor het wetgevend werk is de dood van MIVB-controleur Iliaz Tahiraj, die tijdens het paasweekend het slachtoffer werd van agressie na een ongeval met een bus.
Vlak na die feiten werd al beslist om meteen 70 extra politieagenten in te zetten voor het openbaar vervoer in Brussel. (JM)

Lees meer over:

Onze partners