'Spoorbonden dreigen met staking na uitspraken Cornu'

10/05/15 om 11:34 - Bijgewerkt om 12:11

Een studie die moet nagaan of het NMBS-personeel wel hard genoeg werkt, heeft kwaad bloed gezet bij de spoorbonden. Mogelijk volgen er acties.

'Spoorbonden dreigen met staking na uitspraken Cornu'

© belga

Maandag en dinsdag komen de spoorbonden bijeen om na te gaan of er vakbondsacties volgen. Ze willen de nieuwe aanval van spoorbaas Jo Cornu op het personeel niet 'zomaar laten voorbijgaan'. Aanleiding is een nieuw onderzoek dat nagaat of het NMBS-personeel wel hard genoeg werkt. Dat meldt Het Nieuwsblad zondag.

Werkt het NMBS-personeel hard genoeg?

De aankondiging van de spoorbonden is een reactie op een grote benchmarkstudie - en de verklaringen van CEO Cornu daarover - die de NMBS is opgestart met de belangrijkste Europese spoorbedrijven, zoals Frankrijk, Nederland en Zwitserland. Het belangrijkste doel van de studie bestaat erin te evalueren hoe productief het personeel is. Elke categorie, zoals seingevers, machinisten, conducteurs en administratie wordt afzonderlijk bekeken. De directie van de NMS wil met andere woorden een antwoord op de vraag: Werkt het spoorpersoneel wel hard genoeg?

'Studie niet meer dan logisch'

Spoorbaas Jo Cornu zelf noemt de studie niet meer dan logisch. "Over enkele jaren wordt het spoor geliberaliseerd en krijgen we concurrentie van andere spoorbedrijven. De NMBS zal dus competitief moeten zijn, en daar wil ik me met deze studie op voorbereiden. Het gaat om een objectieve vergelijking met andere spooroperatoren in het buitenland. Ik ben vooral verbaasd dat het personeel verbaasd is. Dat wil zeggen dat we onze ogen sluiten voor hoe we het er vandaag vanaf brengen. Wie een probleem heeft met deze studie, is niet geïnteresseerd in de toekomst van het bedrijf", benadrukt Cornu in Het Nieuwsblad.

'Schandalig'

Algemeen secretaris Jean Pierre Goossens van de socialistische vakbond ACOD Spoor liet vrijdag al optekenen dat hij het 'schandalig' vindt dat de NMBS met een studie onderzoekt of haar personeel hard genoeg werkt. "En dat terwijl de NMBS nog 70.000 achterstallige compensatiedagen moet aan het personeel, dat om de treinen te laten rijden zeven dagen op rij moet werken en dan maar één dag thuis kan zijn", aldus Goossens. De spoorbond was er bovendien niet over te spreken dat ze niet op de hoogte was van een onderzoek naar de productiviteit van het personeel.

Volgens ACOD Spoor was zelfs Michel Bovy, chef van personeelsdienst HR-Rail, afgelopen vrijdag niet op de hoogte van een nieuwe benchmarkstudie. (BO)

Lees meer over:

Onze partners