Scholen moeten herscholen

Strengere leraars en betere prestaties. Dat is wat de Vlaamse scholen volgens de Onderwijskrant moeten nastreven.

Onze scholen moeten weer échte leerscholen worden, waar de juf of meester de plak zwaait en waar de nadruk ligt op basiskennis en -vaardigheden.

De voorbije decennia werd de lat volgens sommige leerkrachten en onderwijsdeskundigen steeds lager gelegd, vaak in naam van de democratisering van de onderwijskansen. Iederéén moest meekunnen. Het tegengaan van die zogenaamde ontscholing is vandaag een belangrijke prioriteit van het onderwijsbeleid in onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Leerlingen moeten er weer beter gaan presteren, en dat zouden ze ook in Vlaanderen moeten doen. Dat vindt onder meer de redactie van de Onderwijskrant, die dit trimester een volledig nummer aan de ontscholingsdiscussie wijdt.

‘Ik vind het merkwaardig dat dit thema bij ons minder centraal staat dan in onze buurlanden’, zegt hoofdredacteur Raf Feys. ‘Wellicht komt dat doordat de ontscholing hier iets minder is doorgedrongen. Niet dankzij de opeenvolgende ministers van Onderwijs, hoor, integendeel. Marleen Vanderpoorten (Open VLD), bijvoorbeeld, was helemaal weg van het concept van de speelschool. En Frank Vandenbroucke (SP.A) besefte wel dat de slinger te ver was doorgeslagen maar veranderde in de praktijk niets. Nee, het zijn onze leerkrachten die ervoor hebben gezorgd dat de ontscholing hier minder sterk is doorgezet. Wij beschikken dan ook over sterke leerkrachten die stevig weerwerk hebben geboden tegen de hervormingen van het beleid. Maar over tien jaar gaan die met pensioen en zullen de gevolgen pas echt voelbaar worden.’

Feys laakt dan ook de niveaudaling in het hoger onderwijs, waardoor leerkrachten minder goed zouden worden opgeleid. ‘Zo is de sterke regentaatsopleiding, ooit een van onze grootste troeven, aan het verdwijnen’, zegt hij. ‘Onbegrijpelijk dat men dat laat gebeuren.’

Ondertussen gaat de huidige Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), verder op het pad van de ontscholing. ‘Dat blijkt onder meer uit zijn plannen voor de hervorming van het secundair onderwijs. Neem nu het feit dat de leerlingen geen examens meer zullen hoeven af te leggen aan het eind van het eerste jaar. Dat toont aan dat men nog altijd niet heeft begrepen dat we op een regelrechte ramp afstevenen.’ (AP)

Partner Content