Privacycommissie ontving vorig jaar 2,4 procent meer klachten

30/05/13 om 13:39 - Bijgewerkt om 13:39

(Belga) Het aantal klachten dat de nationale Privacycommissie, officieel de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, in 2012 behandelde steeg met 2,4 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Privacycommissie dat donderdag werd bekendgemaakt. In totaal behandelde de commissie 7.370 dossiers, ook dat is een toename van 2,8 procent.

De Privacycommissie ontving 303 klachten in 2012, een stijging met 2,4 procent tegenover 2011. De klachtendossiers gingen vooral over de registratie van wanbetalers bij de Nationale Bank (18,8 pct), de basisbeginselen van de Privacywet (13,9 pct), bewakingscamera's (11,9 pct), internet (7,9 pct) en direct marketing (5,3 pct). In zijn commentaar noemt voorzitter Willem Debeuckelaere van de Privacycommissie de publicatie van foto's van de schoolkinderen na de busramp in het Zwitserse Sierre een van de belangrijkste privacyschendingen van 2012. "Dit heeft niet alleen geleid tot excuses van de betrokken redacties, maar ook tot aanname door de Raad voor de Journalistiek van een aanbeveling, en een aanpassing van de journalistieke code waarbij klaar en duidelijk werd gesteld dat informatie uit sociale media zoals Facebook en andere niet gebruikt mogen worden voor publicaties in de media zonder uitdrukkelijke toestemming". De bescherming van de persoonlijke levenssfeer is, volgens Debeuckelaere, niet alleen het werk van de Privacycommissie, maar behoort tot de taak van elke organisatie die meewerkt aan het opbouwen van een rechtvaardige en vooral fatsoenlijke samenleving. (Belga)

Onze partners