Pascal Smet wil vlakke fietssnelwegen die Brusselse heuvels omzeilen

(Belga) Door valleifietsen te promoten en fietssnelwegen langs spoorlijnen aan te leggen, willen de socialisten het aantal fietsverplaatsingen in het Brusselse gewest op termijn vertienvoudigen. De plannen om de vervelende hoogtemeters van de heuvels te omzeilen, zijn vandaag uit de doeken gedaan door Brussels sp.a-politicus, Pascal Smet, en landschapsarchitect Wouter De Raeve.

De heuvels zijn naast verkeersveiligheid en fietsdiefstal een drempel voor fietsers in Brussel. Nochtans zijn er voldoende mogelijkheden om vlak fietsen te stimuleren langs de verschillende valleien, spoorwegbeddingen, 19e eeuwse boulevards en vlakke invalswegen zoals de Wetstraat, Kroonlaan en de ringlanen, klinkt het. Met ‘Flattrack’ lanceren de Brusselse socialisten nu een plan om fietssnelwegen aan te leggen om vooral de Brusselaar die nog niet fietst en de pendelaars te bereiken. “Deze Flattrack Express Lanes zijn een aanvulling op de gewestelijke fietsroutes zoals autosnelwegen het secundair wegennet aanvullen”, aldus Smet. Ook de missing links op de gewestgrenzen moeten aangevuld worden. De hellingen die overblijven voor de fietser kunnen uitgerust worden met een fietslift zoals aan het Poelaertplein. Om Flattrack te promoten, wordt een alternatieve fietskaart uitgetekend en een facebookpagina gelanceerd. Tijdens de Week van de Vervoering zullen acht sp.a-ambassadeurs het plan verdedigen in de verschillende gemeenten. Tenslotte benadrukt Smet dat het om een haalbare ambitie gaat. De 19 infrastructuurprojecten die nodig zijn om Flattrack te realiseren, kosten 60 miljoen euro. Dat is een bedrag dat overeenkomt met het gewestelijk fietsbudget voor een periode van vijf jaar. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content