Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit

05/12/12 om 06:53 - Bijgewerkt om 06:53

Nieuwssites zijn het belangrijkste medium voor mensen die de actualiteit volgen. Vlamingen volgen het nieuws meer via het internet dan via televisie, radio of kranten. Dat blijkt uit de nationale nieuwsenquête in opdracht van Knack.be.

Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit

Lees hier alle resultaten in één oogopslag in onze handige infografiek: De Nationale Nieuwsenquête

Wat is nieuws? Hoe volgen mensen de actualiteit en welke rol spelen kranten, radio, televisie en internet hierin? Over deze vragen organiseerde Knack.be een nationale nieuwsenquête die werd uitgevoerd bij 10.935 representatieve bezoekers van verschillende nieuwssites in ons land.

Uit de resultaten blijkt dat de grootste groep mensen het nieuws volgt via nieuwssites (98 %), gevolgd door televisie (97 %) en radio (94 %). Ook nieuwsmagazines (87 %) en betalende kranten (76 %) scoren hoog. Mensen volgen verder het nieuws via nieuwsbrieven (70 %), andere tijdschriften (70 %) en gratis kranten (68 %). Veel minder geraadpleegde bronnen voor het volgen van de actualiteit zijn sociale netwerksites (40 %), Teletekst (37 %), Google News (36 %) en blogs (27 %).

Meerderheid wil niet betalen voor online nieuws

Opvallend is dat één op drie ondervraagden zegt dat ze geen krant meer kopen sinds ze het nieuws gratis online volgen. Er is een hoge tot zeer hoge tevredenheid over de kwaliteit van nieuwssites. Toch zegt 53 procent dat ze in geen geval willen betalen voor online nieuws. De overige respondenten willen enkel betalen afhankelijk van het aanbod (21 %), de gevraagde prijs (17 %) of als het echt niet anders kan (18 %).

Belgen besteden een uur per dag aan nieuws

Uit de enquête blijkt dat Belgen ruim een uur per dag besteden aan het volgen van het nieuws. De voornaamste motivatie is persoonlijke interesse. De ondervraagden geven aan dat de maatschappelijke relevantie van het nieuws belangrijk is. Het argument 'om mee te kunnen praten' speelt maar mee bij één op tien. Zes op tien ondervraagden leest ook nieuws over celebrities, bij jongeren en vrouwen ligt dat percentage hoger.

Surfers willen een eigen mening kunnen vormen

De respondenten verwachten van de media vooral dat ze kritisch observeren, achtergrondinformatie brengen en snel informeren met de bedoeling dat lezers, kijkers en surfers een eigen mening kunnen vormen op basis van de informatie die hen wordt aangereikt. Ze vinden het niet belangrijk dat de media een platform bieden waar iedereen zijn mening kan uiten. Mensen aanmoedigen om mee te doen aan discussies of amusement en ontspanning bieden, zijn volgens de deelnemers de minst belangrijke opdrachten van de media.

Live verslaggeving, foto en video

Opvallend: één op twee vrouwen vindt dat nieuwsmedia juist wel amusement en ontspanning moeten bieden. Ook jongeren - voor wie nieuwssites nog veel meer dan voor mensen uit andere leeftijdscategorieën het belangrijkste medium zijn - hebben geen bezwaar tegen amusement en ontspanning.

Jongeren verwachten ook dat nieuwssites live verslaggeving doen van grote nieuwsfeiten en evenementen. Ze willen dat een website veel foto's en video's brengt en ze vinden de presentatie belangrijk.

Politiek

Liefst negen op tien ondervraagden geeft aan dat ze het buitenlands nieuws volgen. Nog belangrijk: politiek, regionaal nieuws, berichten over wetenschap en technologie en informatie over gezondheid.

Voor de bezoekers van Knack.be is het binnenlands politiek nieuws het belangrijkst. Toch gaan deze ondervraagden ook vaak op zoek naar nieuws bij grote buitenlandse websites als The Huffington Post, The New York Times, BBC en CNN.

Grappige filmpjes

Bijna iedereen ziet graag grappige filmpjes op internet. Eén op drie ondervraagden vindt dat deze filmpjes ook thuishoren op een nieuwssite.

Surfers klikken op een artikel omwille van de nieuwswaarde of omdat het onderwerp hen interesseert. Ook de titel of de bijgaande foto kunnen mensen ertoe aanzetten een artikel te lezen.

Knack.be is meest betrouwbare website

Mensen storen zich vooral aan opdringerige advertenties, taalfouten en titels die de lading niet dekken. Het merendeel van de respondenten geeft ook aan dat ze het niet waarderen wanneer nieuws over celebrities meer aandacht krijgt dan binnenlands nieuws.

Tot slot: in de categorie 'meest actuele informatie' krijgt de website van De Standaard de hoogste score van de deelnemers. Knack.be scoort het best in de categorie 'meest betrouwbare informatie' en voor 'toelichting en achtergrond bij het nieuws'. (EE)

Knack.be is de snelst groeiende nieuwssite van het land

Knack.be / LeVif.be is met meer dan 3 miljoen unieke bezoekers per maand de vierde nieuwssite in het land.

Vanuit de newsroom in Brussel en vanuit Saint Paul in de Verenigde Staten brengt Knack.be zeven dagen op zeven dag en nacht non stop nieuws.

Het aantal bezoekers voor de nieuwssectie van Knack.be steeg het afgelopen jaar maandelijks tussen 50 en 80 procent in vergelijking met het jaar voordien. Daarmee is Knack.be de snelst groeiende nieuwssite van het land.

De website onderscheidt zich van de andere nieuwssites met het grootste exclusief online aanbod opinie en duiding.

Lees meer over:

Onze partners