Maya De Bij deelt anti-verdwaalbandjes uit op dijk in Blankenberge

13/07/13 om 17:10 - Bijgewerkt om 17:10

(Belga) De stad Blankenberge, Studio 100 en Child Focus hebben zaterdag op een originele manier hun anti-verdwaalbandjes onder de aandacht gebracht. Televisiefiguur Maya De Bij deelde op de zeedijk zelf de bandjes uit aan de kinderen. Blankenberge besliste als eerste kustgemeente om niet meer met de vertrouwde verdwaalpalen te werken.

Volgens Open Vld-schepen van Strandreddingsdienst Björn Prasse schoten de palen hun doel voorbij. De professionele redders van Blankenberge merkten dat de toeristen niet voldoende aandacht hadden voor de symbolen. "Kinderen zaten soms urenlang in de redderspost op hun ouders te wachten", aldus de schepen. "Op een hele zomer zijn er toch ruim 500 verloren gelopen kinderen. Ooit waren er zelfs eens 84 op één dag." "Studio 100 is de marktleider in producten voor kinderen. Hun figuren spreken de kinderen aan en daardoor zijn ze de perfecte partner." Daardoor zijn de bandjes bij de kinderen veel populairder en bereikt de actie meer mensen. Zaterdagnamiddag werd Maya De Bij op de dijk aangeklampt door kinderen die met de populaire figuur op de foto wilden. "Onze hoofdredder Tom Cocle is ook heel tevreden. We kunnen nu al zeggen dat de bandjes beduidend succesvoller zijn dan vroeger. Op elk bandje staat de voornaam van het kind en het telefoonnummer van de ouders." Het project wordt ook gesteund door Child Focus, Dag Allemaal en Ethias. In totaal werden 250.000 bandjes besteld, waarvan er ondertussen al bijna 40.000 verdeeld zijn. Ze worden vooral verdeeld door handelaars op het strand zelf. Daarnaast zijn er ook redders die aan het station van Blankenberge de mensen attent maken op het bestaan van de bandjes. (Belga)

Onze partners