Infrabel breekt zich een weg naar nieuwe spoortunnel Watermaal-Schuman-Josaphat

(Belga) Infrabel neemt vanaf zaterdag een cruciale schakel onder handen in de aanleg van de nieuwe spoortunnel die de Europese wijk in Brussel tegen 2015 zal verbinden met de meeste grote steden in ons land en Brussels Airport. Het gaat om het korte stuk dat de bestaande spoorlijn Halle-Vilvoorde verbindt met de nieuwe tunnel Watermaal-Schuman-Josaphat. Een week lang zal dag en nacht worden doorgewerkt om de hinder tot een minimum te beperken.

Spoorbeheerder Infrabel werkt al sinds 2008 aan de nieuwe spoortunnel Watermaal-Schuman-Josaphat, een belangrijk knooppunt in het Brusselse gewestelijk expresnet. Eind 2015 moet die het mogelijk maken om rechtstreeks vanuit de Europese wijk te sporen naar Brussels Airport, Antwerpen, Mechelen, Leuven of Luik. De reistijd van Brussel-Schuman naar de luchthaven wordt daardoor zelfs met de helft ingekort. Vanaf zaterdag zal Infrabel een week lang non-stop 120 meter van de bestaande tunnel van de spoorlijn Halle-Vilvoorde afbreken, goed voor ruim 7.000 kubieke meter puin. De nieuwe dubbelsporige tunnel is 1.250 meter lang en bevindt zich ongeveer 15 meter onder de grond. Hij passeert onder de Kortenberglaan, het de Jamblinne de Meuxplein en sluit aan op de bestaande spoorlijn onder het Eugène Plaskyplein. Totale prijskaartje van de tunnel en de ombouw van het station Brussel-Schuman bedraagt 337 miljoen euro voor Infrabel. Beliris doet daar nog eens 42 miljoen euro bij. (VIRGINIE LEFOUR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content