Google Nose en het einde van YouTube

01/04/13 om 12:03 - Bijgewerkt om 12:03

(Belga) Bij internetgigant Google houden ze wel van een aprilgrap. YouTube beet de spits af met een filmpje waarin werd aangekondigd dat de site tot 2023 wordt opgedoekt. Vandaag probeerde de online zoekmachine de argeloze surfer om de tuin te leiden met Google Nose, een nieuwe functie voor aromatische informatie...

Google Nose en het einde van YouTube

Google Nose wordt gepresenteerd als een nieuwe functie die surfers toelaat om niet enkel informatie op te zoeken in de vorm van tekst, beeld of muziek, maar voortaan dus ook geuren. "Kom bij zinnen: ga verder dan typen, praten en aanraken voor een nieuwe zintuiglijke ervaring op internet. Uw internetsommelier: in deskundig samengestelde kennisgrafieken worden beelden, beschrijvingen en geuren gecombineerd", zo leest de introductie. Het bijhorende filmpje toont surfers die hun reukorgaan naar hun laptop, tablet of smartphone brengen en geurtjes opsnuiven. Het aanbod is immens. De Google Aromabase bevat immers meer dan 15 miljoen 'scentibytes'. Met de functie SafeSearch kan de gebruiker dan weer vermijden dat hij al surfend met onaangename geurtjes wordt geconfronteerd... Een dag eerder publiceerde YouTube, eigendom van Google, een filmpje waarin de site wordt voorgesteld als een uit de hand gelopen wedstrijd annex zoektocht naar de beste video. "Vanaf middernacht aanvaardt Youtube geen nieuwe bijdragen meer. Na acht buitengewone jaren is het tijd om alles te bekijken wat gepubliceerd is en een winnaar aan te duiden", zo meldt 'wedstrijddirecteur' Tim Liston. Bekende YouTubegebruikers passeren de revue en spreken de hoop uit dat hun bijdrage het zal halen. De laureaat wordt binnen tien jaar bekendgemaakt. Dan gaat YouTube weer online, maar wordt enkel nog het winnende filmpje getoond. Ceo Salar Kamangar voegt er nog aan toe dat het geen populariteitspoll betreft. "De video van Gagnam Style maakt evenveel kans om te winnen als de video van een man die eenden voedt en die slechts door 40 mensen bekeken is." (MVL)

Onze partners