Gaslek E40: Een rijvak opnieuw open

© Belga

Het gaslek aan de E40 in Erembodegem blijft voor verkeershinder zorgen. Intussen is één rijvak open, maar omrijden blijft aan te raden.

Op de snelweg E40 blijft tussen Aalst en Affligem is intussen één baanvak opnieuw geopend. Al zal het al snel tot na de avondspits duren vooraleer de snelweg richting Brussel over de volledige breedte opnieuw zal opengaan. Dat zegt de burgemeester van Aalst, Christoph D’Haese (N-VA). Het gaslek is intussen helemaal gerepareerd.

Eerder deze ochtend liepen de herstellingswerken al behoorlijk wat vertraging op. De stalen platen die de bodem moeten ondersteunen tijdens het verhelpen van het probleem, zijn beginnen schuiven, waardoor de herstellingswerken in een laatste fase nog even gestaakt moesten worden.

De laswerken om het lek te dichten, verliepen niet van een leien dakje. Het probleem van de stabiliteit heeft voor ernstige vertraging gezorgd. Er viel telkens aarde in de bouwput, en dat was niet zonder gevaar. Eén persoon moest afgelopen nacht naar het ziekenhuis gebracht worden, omdat hij aarde op het hoofd kreeg. De man liep een lichte hersenschudding op.

Kaart van het gasnet
De buis van de gasleiding die langs de E40 in Erembodegem geraakt werd door een aannemer, stond duidelijk op een correcte wijze aangegeven op de kaart van het gasnet. Dat zegt distributienetbeheerder Eandis.

De steunpalen voor deze schermen worden in de grond geheid en bij die werken heeft een paal een stalen aardgasleiding op middendruk beschadigd. Deze leiding met een diameter van 100 mm vervoert aardgas onder een druk van 15 bar en loopt 8 meter onder de grond dwars onder de autosnelweg. De leiding staat in voor de aardgasvoorziening van Teralfene, deelgemeente van Affligem”, meldt woordvoerder Simon Wijmeersch van Eandis.

Juridisch staartje
Eandis heeft alle begrip voor de ongemakken die de weggebruikers hebben ondervonden. “Het gaat hier duidelijk over een combinatie van uitzonderlijke omstandigheden, die er toe leidde dat de uitvoering veel tijd in beslag nam. Overigens willen we benadrukken dat de getroffen buis duidelijk op een correcte wijze aangegeven stond op de kaart van het gasnet”, zegt de distributienetbeheerder.

De werfleider van de aannemer verklaarde eerder dat de gasleiding volgens de atlas van de leidingen 1 tot 2 meter van de boorput verwijderd lag. Gelet op de tegenstrijdige verklaringen, krijgt de zaak vermoedelijk een juridisch staartje.


Rampenplan

Tijdens de ochtendspits was het minstens een uur aanschuiven in de richting van Brussel, vanaf Erpe-Mere.

Ook dinsdag zorgde het gaslek voor behoorlijk wat file. Tot ’s avonds laat stond er ook een kijkfile in de andere richting van de E40, richting kust. In de avondspits werden er algauw filetijden gemeld tot 2,5 uur.

Het gemeentelijk rampenplan van Aalst werd afgekondigd. De Civiele Bescherming en het Rode Kruis deelden drinkwater uit aan de mensen in de file. De hulpdiensten patrouilleerden om te kijken of er iemand medische problemen ondervond. Niemand moest geëvacueerd worden.

De snelweg richting Brussel werd om tien uur 10 dinsdagochtend afgesloten. Een aannemer die geluidsschermen plaatste, beschadigde een gasleiding. Technici van Eandis probeerden het lek te dichten, maar omdat het lek zich op zes meter diepte bevindt, duurde die klus langer dan verwacht.

Geen ontploffingsgevaar
Het verkeer kon niet richting Brussel, omdat de trillingen voor een instortingen van de graafwerken konden zorgen. Er is werd naar verluidt noodverlichting aangebracht voor het geval de werken na het vallen van de avond nog niet afgerond zouden zijn. Ontploffingsgevaar is er niet. Onmiddellijk na het voorval is de druk op de leiding verlaagd.

Het Vlaams Verkeerscentrum raadt weggebruikers die van verder komen aan om via de E17 en de A12 naar Brussel te rijden. Lokaal verkeer moet in Aalst de snelweg verlaten en via lokale wegen verder. (Belga/SD/TV/EA)

Het gaslek in cijfers

Per etmaal komen er op de E40 richting Brussel in Erembodegem zo’n 60.000 voertuigen voorbij.

De rijbaan was afgesloten van dinsdagochtend 10 uur tot woensdagnamiddag 16 uur 30, meer dan een volledig etmaal.

Elk uur dat een vrachtwagen in de file staat, kost de economie zo’n 63 euro. De totale economische schade – waarvan het exacte cijfer moeilijk te ramen valt – is aanzienlijk.

Volgens transporteconomoom Thierry Vanelslander van de Universiteit Antwerpen, zorgde de grote gevolgvertragingen ook voor ‘economische schade’ door particulieren. Veel werknemers kwamen namelijk met behoorlijk wat vertraging op het werk aan.

De economische schade is het grootst op het moment dat het probleem nog onvoorzien is. Eens ze op de hoogte zijn, passen mensen zich aan door bijvoorbeeld een andere route te nemen. “Wie echt zware economische schade dreigt te lijden, zal in dat geval ook wel een uur vroeger vertrekken”, aldus nog Vanelslander.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content