Europese Commissie wil beter gestroomlijnde vrachtwagens

15/04/13 om 14:24 - Bijgewerkt om 14:24

(Belga) De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld die constructeurs van vrachtwagens moeten toelaten om beter gestroomlijnde vrachtwagens te bouwen. Die vrachtwagens, die binnen een vijftal jaar op de wegen moeten opduiken, zouden minder verbruiken, minder broeikasgassen uitstoten en de verkeersveiligheid verbeteren.

Europese Commissie wil beter gestroomlijnde vrachtwagens

Via aanpassingen aan de regelgeving wil de Commissie het mogelijk maken om vrachtwagens te bouwen met afgeronde cabines en achteraan op opleggers aerodynamische vleugels te monteren. Het nieuwe model kan vrachtwagens die jaarlijks 100.000 kilometer afleggen een besparing van 5.000 euro op de brandstofkosten opleveren, zo maakt de Commissie zich sterk. De uitstoot van broeikasgassen zou dan weer met 7 tot 10 procent verminderen. Ongeveer 20 procent van de Europese CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door het wegvervoer, een kwart daarvan door vrachtwagens. Voorts meent de Commissie dat de omschakeling van hoekige naar afgeronde cabines de verkeersveiligheid zal versterken. "De bestuurder krijgt een beter gezichtsveld. Mede hierdoor zal het aantal dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers afnemen en kunnen jaarlijks tot 300 levens van voetgangers en fietsers worden gered", stelt de Commissie in een mededeling. De Europese vrachtwagenconstructeurs zijn marktleider. Volgens eurocommissaris voor Vervoer Siim Kallas zal de ontwikkeling van nieuwe gestroomlijnde cabines en achtervleugels de Europeanen een voorsprong bieden bij het ontwerpen van de trucks van de toekomst, "een groene vrachtwagen voor de wereldmarkt". Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door de lidstaten en het Europees Parlement. (Belga)

Onze partners