Brussel bekijkt scenario’s voor tolheffing op auto’s

(Belga) Brussel gaat de strijd aan met de auto. Het Gewest buigt zich over de invoering van een tolheffing voor auto’s. Uit de eerste testen blijkt dat een heffing van 3 euro per dag het autoverkeer met 11 procent doet afnemen, schrijft De Morgen vrijdag.

Een consortium met adviesbureau Rapp Trans NL, een wereldautoriteit inzake tolheffingen, ging na of een tolheffing hetzelfde effect zou hebben op de mobiliteit in het hoofdstedelijk gewest. Het Brusselse milieubureau Stratec en het Franse Carte Blanche werkten mee. De resultaten liggen op tafel. Concreet hebben de onderzoekers drie scenario’s uitgewerkt, waarbij een tolheffing van 3 euro per dag het meest efficiënt blijkt. Uit de simulatie blijkt dat het aantal gereden autokilometers met 11 procent zou afnemen. Een daling die voornamelijk wordt gerealiseerd bij pendelaars uit Vlaanderen. De andere opties – 6 euro en 12 euro – hebben een kleiner effect per gevraagde euro. De tolheffing zou een ontlastend effect hebben op de hele Brusselse ring. De onderzoekers gaan ervan uit dat pendelaars niet noodzakelijk tot aan de rand van Brussel rijden om dan over te stappen, maar dat ze zo dicht mogelijk bij huis overstappen op het openbaar vervoer. De opbrengst van de stadstol wordt geschat op 450 miljoen euro per jaar. Net zoals in Londen zou dat bedrag integraal in het openbaar vervoer worden gepompt. Unizo-adviseur Freekje De Vidts reageert terughoudend op de Brusselse plannen. “Het lijkt me niet realistisch dat een stadstol geen negatieve impact zou hebben op de handelaars.” Tegen 2018 wil Brussel de autodruk op de stad met een vijfde verminderen. Op dit moment gebeurt één op de drie verplaatsingen nog met de wagen. Dat is de helft van het nationale gemiddelde, maar nog altijd te veel, zegt Bruno De Lille, Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit (Groen). (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content