Brugge bouwt nieuwe ondergrondse parkings

10/09/11 om 14:35 - Bijgewerkt om 14:35

(Belga) De algemene commissie van de gemeenteraad van Brugge heeft vrijdagavond de wijzigingen aan het stedelijk mobiliteitsplan besproken. Die wijzigingen zijn er gekomen na vier hoorzittingen in diverse delen van Groot-Brugge, en zullen in drie fazen worden doorgevoerd. Een eerste reeks wijzigingen gaat al in op 15 oktober, een tweede reeks op 1 februari 2012 en een derde reeks, met de zware beslissingen, na de gemeenteraadsverkiezingen.

Brugge bouwt nieuwe ondergrondse parkings

In fase één gaat het onder meer om het parkeervrij maken van het Biskajerplein, en het optrekken van het aantal parkeerkaarten voor zorgverstrekkers van 5 naar 10 per organisatie. Kleine wijzigingen dus. Een tweede reeks wijzigingen gaat in op 1 februari volgend jaar en is ingrijpender. Belangrijkste wijziging is dat de controle op het parkeren wordt uitbesteed aan een privé-firma. Uit de evaluatie van het mobiliteitsplan bleek immers dat de politie te weinig foutparkeerders verbaliseert. Voorts wordt in een ruim deel van de binnenstad betalend parkeren en de blauwe zone verlengd tot 20 uur ipv 19 uur nu, er komen enkele nieuwe blauwe zones in de rand rond de binnenstad. Er komen 2 oplaadpunten voor elektrische auto's en fietsen, en de oesterparking achter het station wordt betalend. De ondergrondse parkings zullen ook dag en nacht open zijn, zeven dagen op zeven. Tenslotte komt er een derde groep maatregelen tussen 2012 en 2015 en dit heeft betrekking op de bouw van nieuwe ondergrondse parkings onder het Oud Sint-Jan, onder de Weylerkazerne in de Ezelstraat en onder de Bevrijdingslaan, samen goed voor duizend auto's. En er komen ook randparkings aan de Altebijstraat, het Waggelwater en ter hoogte van Kinepolis. Komende dinsdag moet de gemeenteraad zich uitspreken over die wijzigingen. (VIM)

Onze partners