Britse tv-zender Sky News geeft hacking van e-mails toe

05/04/12 om 16:51 - Bijgewerkt om 16:51

(Belga) De Britse zender Sky News van het mediaconcern van Rupert Murdoch heeft zich toegang verschaft tot e-mailadressen van vermoedelijke criminelen. In twee gevallen kregen journalisten de toelating om de elektronische post van verdachten te lezen. Dat deelde Sky News mee. Die aanpak gebeurde "uit algemeen belang". Wat te weten is gekomen, werd overgemaakt aan de politie.

Het hacken van e-mails is in Groot-Brittannië volgens de wet over de omgang met computers illegaal. De bevoegde politie deelde volgens de BBC mee dat de zaak onderzocht wordt. Murdoch staat na de mediaschandalen om zijn vroegere krant News of the World en het boulevardblad The Sun in Groot-Brittannië bloot aan scherpe kritiek. News of the World werd afgelopen zomer opgedoekt, nadat bekendgeworden was dat daar met illegale onderzoeksmethodes gewerkt werd. Onder andere werden mailboxen van mobiele telefoons van misdaadslachtoffers afgetapt. Reporters van The Sun zouden politieagenten omgekocht hebben. Een Britse commissie werkt inmiddels aan een nieuwe gedragscode voor de pers. Rupert Murdochs zoon James had woensdag ontslag genomen als voorzitter van de raad van bestuur bij televisieconcern BSkyB. Eerder had hij zich al teruggetrokken uit de krantenholding News International. Bij Sky News ging het bij de twee gevallen om een vermoedelijke pedofiel en een mogelijke oplichter. "Net zoals andere organisaties zijn we ons bewust van de spanningen die kunnen rijzen tussen Justitie en verantwoordingsbewuste onderzoeksjournalistiek", luidt het in een stellingname. "Wij staan achter onze handelwijze en volgens ons was het journalistiek gerechtvaardigd en van publiek belang". (KAV)

Onze partners